De reiziger van vandaag is goed geïnformeerd

Auteur: Arie van Dijke

Geplaatst op: 24 april 2017

Tags: reisinformatie, digitaal, bigdata, technologie

Arie van Dijke website 2

Arie van Dijke

Salesmanager

Arie van Dijke, Sales manager Mobility Solutions, weet alles van reisinformatie. In zijn blog laat hij zijn licht schijnen over de toekomst van de reisinformatie voor bus en trein.

Nog niet eens zo lang geleden waren die papieren velletjes in het bushokje de enige informatie die reizigers hadden over hoe laat hun bus zou vertrekken. En wie herinnert zich niet die grote, analoge, blauwe borden op de grote stations, waar iedereen met pijn in de nek naar stond te turen, om te zien hoe laat zijn trein zou gaan? Niks display of digitaal, gewoon oldskool, net als die gele vertrekstaten op de perrons.

170418ST_BL1A8867

Centraal geregeld

Inmiddels ziet de wereld er – letterlijk – heel anders uit. Op trein- en busstations en ook op veel bushaltes hangen digitale schermen waarop precies te zien is wanneer de bus of trein vertrekt. Aansluitingen tussen de bus, de trein, de metro en de tram: het is allemaal inzichtelijk. Niet alleen op centrale plekken en op bushaltes, maar ook op elke smartphone. Via een appje en online kan elke reiziger exact zien hoe laat de trein aankomt, waar de bus is en over hoeveel minuten die bij de halte is.

“De tijd van monochrome schermen ligt achter ons. We staren nu met zijn allen naar tft-schermen”


Druk op de knop

Terug naar eigen bodem. Niet alleen de informatie zelf wordt steeds nauwkeuriger, ook de kwaliteit van de beeldschermen wordt beter. De tijd van monochrome schermen ligt inmiddels achter ons, we staren nu met zijn allen naar zogeheten tft-schermen en de overgang naar full color led laat niet lang meer op zich wachten. Mooier, maar ook functioneler. Met kleuren kun je bijvoorbeeld vertraging aangeven. Of de kleuren van de buslijnen. Steeds meer verfijning dus.

170418ST_BL1A9273

 

“Vaak kunnen we storingen op afstand verhelpen, soms zelfs nog voordat iemand het in de gaten heeft”

170404ST_BL1A8289

 

24/7 monitoren

Misschien denk je: leuk al die digitalisering, maar wat als er een elektrische storing is of de centrale database tijdelijk offline is? Goed punt. We zijn met zijn allen heel afhankelijk van goede en beschikbare informatie, dus storingen zijn uit den boze. Daarom biedt Strukton een monitoringsysteem, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Vanuit ons nieuwe Operation Control Center in Maarssen houden we alles nauw in de gaten. Niet alleen onze eigen displays, ongeveer 900 stuks, maar ook die van vervoerder RET, die actief is in Rotterdam en omstreken, en de displays van de GVB voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.
Vaak kunnen we storingen op afstand verhelpen, soms zelfs nog voordat iemand het in de gaten heeft. En als het op afstand niet te fiksen valt, gaat onze monteur direct op pad. Met uiteraard maar één doel: zo snel mogelijk alles weer in de lucht hebben.

Informatie op maat

Mijn verwachting was dat het aantal centrale, fysieke displays op stations en haltes zou dalen. Steeds meer mensen hebben immers een smartphone, dus alle reisinfo zit gewoon in hun broekzak, jaszak of tas. Maar uit diverse onderzoeken blijkt dat reizigers de displays nog steeds als zeer waardevol ervaren.
 
Niettemin denk ik dat de smartphone nog belangrijker wordt voor reizigers. Want dankzij die centrale database kunnen we DRIS (Dynamisch Reis Informatie Systeem) steeds meer op maat (lees: persoonlijk) maken. Denk aan een service waarbij reizigers op hun verzoek automatisch een appje ontvangen als ‘hun’ bus of trein vertraging heeft. Haasten voor een vertraagde trein of bus behoort dan tot het verleden.

Brochure DPI

Bekijk brochure