Nieuws

Strukton kiest voor ECO liggers

10 juli 2017

In meer dan dertig projecten die Strukton Rail dit jaar in opdracht van ProRail uitvoert, past Strukton alleen nog ECO dwarsliggers toe. In totaal gaat het daarbij om 80.000 tot 100.000 dwarsliggers. Een van de grotere projecten waarin dit het geval is, betreft de bovenbouwvernieuwing en redesign van de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen. Dat project is in het weekend van 8 en 9 juli van start gegaan. In dat project vervangt Strukton met zijn vernieuwingstrein circa 20.000 dwarsliggers. Bij de productie van de ECO dwarsligger komt 20% minder CO2 vrij dan bij de conventionele dwarsligger. De keuze van Strukton om voor de grote projecten alleen nog ECO dwarsligger in te zetten, past in de ambitie van Strukton Rail om milieuvriendelijk te ondernemen.

ECO-liggers Bovenkarspel_NEWS 

Eén van de doelstellingen binnen deze ambitie is om zoveel mogelijk duurzame dwarsliggers in te kopen. Bij de productie van conventionele dwarsliggers wordt traditioneel Portland-cement toegepast. Bij de productie van Portland-cement komt veel CO2 vrij. 

“Dit maakt van dwarsliggers één van de grootste CO2-uitstootfactoren bij de aanleg of vernieuwing van een spoorbaan. En daar willen wij in de keten iets aan doen.”

Mark de Vries, Commercieel directeur van ontwikkelaar en leverancier voestalpine Railpro

Bij de productie van de ECO-dwarsligger wordt hoogovencement en gerecyclede oude spoorwegballast gebruikt. Hierdoor is minder winning van nieuwe vulstoffen nodig.

Keten

Samenwerken is het toverwoord bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat merkt ook Strukton in zijn dagelijkse praktijk. Steeds vaker zoekt het bedrijf zijn ketenpartners op, zeker ook als het gaat om duurzaam ondernemen. De toepassing van alleen nog ECO dwarsliggers is daar een concreet voorbeeld van. 

“Wij hebben onderzocht dat grote winst te behalen is door emissies te reduceren in de winning en productie van door ons ingekochte materialen en producten. Dwarsliggers spelen daarin een grote rol. Wij betalen nu een hoger bedrag per dwarsligger, maar het betekent grote winst voor het milieu. En dat is veel waard.”

Tjark de Vries, directeur Projecten van Strukton Rail Nederland