Onderhoud lightrail infrastructuur Den Haag

Per 1 januari 2017 is Strukton Rail de partij die in opdracht van HTM het onderhoud verzorgt van de lightrail infrastructuur in Den Haag en omgeving. Het onderhoudscontract voor HTM is een zogenaamd Output Prestatie Contract (OPC). Strukton Rail zal onder meer inspecties doen, preventief en correctief onderhoud plegen aan het spoor, de wissels, overwegen, bovenleiding, energievoorziening installaties en kunstwerken. Daarnaast zal Strukton 24/7 de tweedelijns storingsdienst verzorgen. In de nachten en weekenden verzorgt Strukton ook de eerstelijns storingsdienst.

Facts & Figures

Het onderhoud omvat:

  • 72,8 km hoofdspoor
  • 2,9 km zijspoor
  • 79,7 km bovenleiding
  • 62 wissels
  • 12 spoorstaaf- conditioneringsinstallaties
  • 4 overwegen
  • 12 onderstations
  • 11 bruggen
  • 12 tunnels
  • 49 viaducten
  • 4 overkluizingen
  • 10 duikers

Quote manager

''Wij zijn ontzettend blij met dit onderhoudscontract voor HTM. Wij hebben de ambitie om het onderhoud van de lightrail infrastructuur samen met HTM te optimaliseren en zo de beschikbaarheid te verhogen, de levensduur van de infrastructuur te verlengen, het aantal storingen en de algemene onderhoudskosten te verlagen”

Lijnen Lightrail

Het contract behelst het voormalig Randstad Rail traject. Dit traject heeft de nieuwe naam Lightrail Infrastructuur. Het areaal Lightrail Infrastructuur betreft de railinfrastructuur bestaand uit de volgende lijnen:

  • Station Den Haag Centraal tot en met intakking Beatrixlaan
  • Beatrixlaan spanningssluis tot en met intakking Samenloopdeel
  • Samenloopdeel tussen Beatrixlaan en splitsing ter hoogte van km 16,1 (Leidschenveen)
  • Zoetermeerlijn (Stamlijn en de Krakeling)
  • Oosterheemlijn
  • Erasmuslijn vanaf de splitsing ter hoogte van Leidschenveen tot en met Klapwijkse Laantje
  • Emplacement Leidschendam.