Ook bij Strukton Rail worden we echt beter met BIM

Auteur: Sander Lokhoff

Geplaatst op: 22 november 2018

Tags: BIM, veiligheid, technologie, informatie

Bouwfotografe.nl-13

Sander Lokhoff

Wat in de utiliteitsbouw al jaren vaste prik is, doet nu ook langzaam zijn intrede in de spoorbranche: het bouwinformatiemodel (BIM). Sander Lokhoff, aanjager van BIM bij Strukton Rail, is enthousiast.

Planning, tekeningen, materialen, budget: alles kan met behulp van BIM. De vellen aan de muur met daarop de planning zijn dus verleden tijd. Bij Strukton Rail zijn we er volop mee aan het experimenteren en wat we zien, bevalt ons goed. Dat uitproberen begon vorig jaar bij werkzaamheden op station Tilburg. Hoewel het een pilot met een beperkt budget was, leverden de data in BIM ons al veel meer inzicht en overzicht dan gebruikelijk. 

Bouwfotografe.nl-1Fotograaf: Bouwfotografe


Dwarsliggers in BIM

Afgelopen zomer kreeg de pilot een vervolg bij het project BBV Veluwe waar we weer een stap verder gingen. Beperkten we ons in Tilburg nog tot een 3D-model en een planning, bij BBV Veluwe hebben we zaken nog veel meer gestructureerd. Een goed voorbeeld is de invoer van objecten, zoals dwarsliggers. Die kun je invoeren onder de naam van de fabrikant, van de leverancier, op typenummer, in het Engels of in het Nederlands. Doe je dat niet op één en dezelfde manier, dan wordt BIM een zoekplaatje en dat is nu juist niet de bedoeling. We hebben ervoor gekozen om objecten in te voeren onder hetzelfde nummer als in ons inkoopsysteem, inclusief alle informatie die we erover hebben, zoals bouwjaar, onderhoudsvoorschriften en specificaties. 

“Overtikken is veel werk en heel foutgevoelig”


Faalkosten: informatie zoeken

Dat structureren van informatie is van groot belang en levert veel voordelen op. BIM staat ons bijvoorbeeld toe data te halen uit openbare registers. Dat betekent dat als we voor een werk een nieuw component gebruiken, we niet eerst allerlei informatie over de regelgeving daarvan hoeven op te zoeken, want die staat in het BIM-model. Zonder BIM zijn we soms langer op zoek naar informatie dan dat we bezig zijn die te verwerken. En dat vinden we met zijn allen zo normaal dat we het niet eens meer als faalkosten zien. Maar dat zijn het wel. Nog een voorbeeld: het overtikken van informatie. We krijgen een pdf met een tekening per mail, printen die en gaan handmatig onderdelen tellen. Dat aantal zetten we vervolgens in Excel, waarna een collega die informatie uit Excel overtypt in het inkoopprogramma. Het is veel werk en heel foutgevoelig. Met BIM wordt dat allemaal verleden tijd.

“BIM dwingt je beter over dingen na te denken en die informatie met elkaar te delen”


Hetzelfde zien

Zo ver zijn we nog niet, maar de pilot bij BBV Veluwe leverde al wel nieuwe inzichten en dus voordelen op. Zo kreeg ik van de werkvoorbereider een overzicht van de logistieke bewegingen, onder andere van een spoorgebonden kraan die naar het werk moest. Toen ik die informatie wilde verwerken in het BIM-model werd ik meteen met mijn neus op de feiten gedrukt. Want over welk spoor kwam de kraan? En uit welke richting? BIM dwingt je in feite beter over dingen na te denken en die informatie met elkaar te delen. Met alle informatie over het project maakte ik een visuele animatie, een filmpje, van de buitendienststelling. Die hebben we met het gehele projectteam bekeken voorafgaand aan de buitendienststelling zelf. Het grote voordeel is dat je met zijn allen ziet wat er gaat gebeuren en – heel belangrijk – je ziet allemaal hetzelfde: dit is hoe we nu hebben afgesproken dat we het werk gaan doen. De animatie toonde bijvoorbeeld de route van een tractor die met een aanhanger met ballast van en naar een depot zou rijden. Twee collega’s raakten er meteen over in discussie, omdat een van hen liever een andere route had om gedoe met kapvergunningen te voorkomen. Dankzij BIM voerden ze dat gesprek vooraf en niet tijdens de buitendienststelling. 

Bouwfotografe.nl-3


Echt gebruiken in 2019

Na de tweede pilot weet ik heel zeker dat BIM ons veel kan opleveren. De software en de technologie zijn ver genoeg ontwikkeld dat we het ook echt kunnen gaan gebruiken. De volgende stap is onze organisatie. Dat wordt een spannende, want we zijn allemaal gewend aan werken zonder BIM. Toch denk ik dat we steeds meer van BIM gaan zien, onder andere omdat de directie enthousiast is. Mijn streven is om BIM in 2019 écht te gaan gebruiken. Dus niet als pilot naast de reguliere werkmethode, maar zonder ‘vangnet’, en het liefst in een project waar meerdere disciplines bij betrokken zijn. Eng? Dat valt mee. Ik heb BIM laten zien aan een werkvoorbereider die vooraf zei er niets in te zien. Zelfs hij was enthousiast. Hij zei: “BIM gaat ons veel voordeel opleveren.” Dat ben ik helemaal met hem eens.