Shift2Rail: bedrijfsleven + wetenschap = innovaties

Auteur: Henk Samson

Geplaatst op: 21 september 2018

Tags: innovaties, slim onderhoud, stopmachine

HJS-04192015-006

Henk Samson

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Zeker als bedrijven en onderzoeksinstituten de handen ineen slaan. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij Shift2Rail, vertelt Henk Samson, Struktons programmamanager bij Shift2Rail.

Laaghangend fruit, quick wins, het is maar hoe je het wil noemen. Shift2Rail maakt ze in elk geval mogelijk. Een goed voorbeeld is de primeur die we tijdens de InnoTrans presenteren: liggingsonderhoud aan het spoor, waarbij we de data van de meettreinen direct importeren in de zelfrijdende stopmachine. Daarmee vermijden we een buitendienststelling en dragen we bij aan betrouwbaar en beschikbaar spoor.

V4Pkpb4yLow


Van de plank

Deze innovatie ontwikkelde Strukton Rail samen met Deutsche Bahn. Aan andere innovaties werkt Strukton Rail bijvoorbeeld met het Duitse onderzoeksinstituut DLR. De samenwerkingen zijn onderdeel van het Europese innovatieprogramma Shift2Rail. Dat is een publiek-private samenwerking tussen de Europese spoorsector en de Europese Commissie. Onderzoeksactiviteiten van de Europese spoorsector komen hier samen. Dankzij subsidie komen goede ideeën die vaak al tijden op de plank liggen ook echt tot leven. De bundeling van technologische innovaties biedt allerlei voordelen. Bijvoorbeeld dat gezamenlijke technische oplossingen zorgen voor een hogere capaciteit van het spoor. Dat kosten van spoor en spooronderhoud dalen. En ook dat het spoorvervoer zelf betrouwbaarder en punctueler wordt.

“Strukton Rail is betrokken bij een visiedocument over het spoor in 2050 – dan zit je dicht bij het vuur”


Weg met de lapjesdeken

Het programma startte ruim twee jaar geleden en loopt tot 2022. Voor Strukton Rail biedt het tal van mogelijkheden. Zo krijgen we de kans onszelf bij buitenlandse partijen meer en meer te presenteren als technologiebedrijf. We zijn bijvoorbeeld betrokken bij een visiedocument over het spoor in 2050 – dan zit je dicht bij het vuur. Reizen we dan nog met de trein? En hoe? Onze mening en die van de andere Europese partners is dat we moeten toewerken naar een single European railway area in plaats van de landen-lapjesdeken die het nu is. Daar zijn technische veranderingen voor nodig, zoals uniforme beveiliging en powersupply. Maar het vergt ook politieke wil om spoortrajecten over lange afstand aan te bieden en landsgrenzen te slechten.

Wetenschappelijke publicaties

Terug naar de innovaties. We plukken de vruchten van die innovaties zelf, maar ook van het proces ernaartoe. Immers, Strukton Rail werkt niet elke dag samen met wetenschappers. Onze partner DLR bekeek het vanuit academisch perspectief: hoe kun je uit historische data voorspellingen doen voor onderhoud? Uiteraard zijn we daar zelf ook volop mee bezig, maar DLR heeft meer academisch zitvlees dan wij. Ze analyseren onze data gestructureerder dan we zelf zouden doen. DLR heeft immers geen last van de operationele waan van de dag. Daarmee wordt ook de enorme meerwaarde van Shift2Rail duidelijk: zonder dit programma hadden we niet samengewerkt met DLR. En hadden Strukton-collega’s niet meegeschreven aan de wetenschappelijke publicaties van DLR. Dat is niet alleen een mooie ervaring, het geeft ook bekendheid aan onze technologische kennis.

“Onderzoeksinstituut DLR heeft meer academisch zitvlees dan wij”


Op eigen benen

En zo zijn er meer voordelen. Prioriteiten stellen met de andere partners bijvoorbeeld. We kijken mee met elkaars innovaties en worden gevraagd om opbouwende kritiek. Zo is meteen duidelijk of de rest van de wereld zit te wachten op innovaties van ons of andere Shift2Rail-partners. En andersom: als een innovatie niet nuttig is, waar is dan wel behoefte aan? Die ontwikkeltrajecten in je eentje doorlopen is veel moeilijker. Is een idee van de plank gehaald, afgestoft en tot leven gekomen, zoals onze innovatie met Deutsche Bahn, dan is het ‘volwassen’ genoeg om op eigen benen te staan. Met andere woorden: samen met Deutsche Bahn gaan we ermee de spoormarkt op om andere partijen ervoor te interesseren. Daar profiteren we allemaal van. Kortom, Strukton Rail betekent veel voor Shift2Rail en andersom.

Enter_the_future