Slanke en snelle reisinformatiesystemen (DRIS)

Auteur: Peter Hoekstra

Geplaatst op: 09 februari 2015

Tags: DRIS, reisinformatie, OV

Peter Hoekstra_vierkant

Peter Hoekstra

Strukton Systems

Als systeem architect bij Strukton Systems houd ik van simpele oplossingen. Hoe simpeler de architectuur hoe minder kans op fouten.

Zo maakten we in 2009 een mooi centraal systeem voor dynamische reisinformatie (DRIS) voor al het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam. Van die architectuur plukken we nu nog de vruchten. Met een team van drie man ontwierpen we binnen vier maanden een centraal systeem en waren eerder klaar dan gepland.

Van pionier tot expert

Bij Strukton Systems bouwen we applicaties voor de ov-displays op metrostations en bushaltes in Rotterdam en Eindhoven en binnenkort ook Breda. Wij werken tot nu toe voornamelijk met openbaar vervoer data, maar andere informatie kunnen we ook meenemen zoals reclame en veiligheidsinstructies. We bieden deze dynamische reisinformatie systemen (DRIS) nu ook aan voor openbare gebouwen. In de hal kun je dan alle ov-vertrektijden zien, ook de aansluitingen op de NS of de trams. Het kan allemaal!

Techniek DRIS data


Als pioniers begonnen we rond 2000 met het reisinformatiesysteem voor busstation Leiden, de tram in Rotterdam en de Zuidtangent bij Schiphol. Dat waren de eerste werkende reisinformatiesystemen in Nederland, die niet door de vervoerder zelf waren geregeld. Een leerproces voor alle partijen.

Reisinformatie is gratis

Gratis? Ja! De overheid regelt in concessies met de vervoerbedrijven dat zij hun data vrij beschikbaar stellen. In principe kan iedereen daar een eigen applicatie mee bouwen. De toekomst is aan de mobiele applicaties, geprojecteerd op je Google glass, denk ik. Maar voorlopig is er nog wel behoefte aan displays op stations en haltes.

Vangnet dienstregeling

Als systeemarchitecten ontwerpen wij systemen die informatie verwerken. Alles draait om de vraag: wat wil de klant precies? Daar bouwen wij de software architectuur op. Of dat nu een reisinformatiesysteem is of de monitoring voor het onderhoud van gebouwen. DRIS lijkt simpel maar is complex om te organiseren. Alles valt of staat bij de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie van de vervoerder. En als Vodafone storing heeft, is er geen actuele reisinformatie. Je moet dus zorgen voor een vangnet, zodat de ov-displays dan de vaste dienstregeling tonen.

Enorme bak data

Techniek DRIS display

Voor zo’n DRIS vergaren we in één centraal systeem alle informatie van alle vervoerders die nodig zijn voor het doel. Je hebt een enorme bak data, waar je met allerlei brillen op naar kunt kijken. Wij maken die ‘brillen’ als het ware: welke informatie wil de reiziger en hoe brengen wij die overzichtelijk? Bushaltes worden bij voorbeeld allemaal gecodeerd – en wij configureren de code voor de display van die halte. Zo komt precies de juiste informatie bij de juiste bushalte, zodat de reiziger weet hoe het zit met zijn aansluiting.

Vangnet voor onvoorziene situaties

De praktijk is weerbarstig: 20% ben je bezig met de functionaliteit zelf; 80% met het opvangen van onvoorziene situaties en daar een nette oplossing voor verzinnen. Wat doe je bijvoorbeeld als de communicatie wegvalt, of als er twee bussen rondrijden die beweren dezelfde rit uit de dienstregeling te rijden? Alle situaties die je kan bedenken, kan je in de software netjes afhandelen, maar in de praktijk gebeuren er dan toch nog onverwachte dingen.