Slim onderhoud dankzij technologie en ervaring - Strukton Rail

Slim onderhoud dankzij technologie en ervaring

Auteur: Sander Brinkhuis

Geplaatst op: 22 maart 2018

Tags: data, voorspelbaar, onderhoud, spoor

Sander_klein

Sander Brinkhuis

Sander Brinkhuis (36) is sales manager bij Strukton Rail. Hij weet alles van slim spooronderhoud en het belang van data-acquisitie en -analyse.

Het spoor is een duurzaam en betrouwbaar transportmiddel. Het is de verwachting dat onder andere vanwege verdere verstedelijking het gebruik van spoor de komende jaren zal
toenemen. Het spoor in Nederland is heel bijzonder; het is een high capacity netwerk dat meer dan een miljoen personen elke dag weer gebruiken om van A naar B te komen. Daarnaast wordt het spoor natuurlijk gebruikt voor goederenvervoer. Om dit duurzaam, soepel en efficiënt te laten verlopen wordt er veel gemoderniseerd op en rondom het spoor, waaronder het onderhoud aan de rails, wissels, energievoorziening, communicatiesystemen, enzovoort.

“Strukton Rail kiest voor smart maintenance, zodat we de onderhoudstijd die we hebben optimaal kunnen benutten”

180312ST_BL1A1245Fotograaf: Tjitske Sluis


Minder tijd voor onderhoud

Die modernisering is nodig, want er rijden steeds meer treinen en de tijd om onderhoud te doen wordt dus steeds beperkter. Strukton Rail heeft daarom smart maintenance geïmplementeerd, zodat wij de onderhoudstijd die beschikbaar is optimaal kunnen benutten. Geavanceerde technologie helpt ons daarbij en staat centraal in het Control Center. Vanuit het Control Center wordt de support van het dagelijks onderhoud gecoördineerd. Dit kan door de combinatie van allerlei soorten data én de feedback van onze monteurs te analyseren en daarmee de analysesoftware en algoritmes te verbeteren. Smart maintenance dus.

Niet de juiste onderhoudsactie

Nog op veel plekken werken onderhoudsbedrijven volgens vaste onderhoudscontracten, waarbij exact is vastgelegd hoe vaak en wanneer welke activiteiten uitgevoerd moet worden. Tot voor kort deed Strukton dat ook. In de praktijk betekende dat dat er dikwijls inefficiënt gewerkt werd en eigenlijk niet de juiste onderhoudsactie ondernomen was. Vervelend voor de reiziger, want het spoor was onnodig buiten dienst. En vervelend voor de spoorbeheerder, want de kosten waren hoger dan nodig door bijvoorbeeld het niet duurzaam oplossen van de bronoorzaak.

Enorme kennisbibliotheek

Hoe anders gaat dat nu? Dankzij ons Condition Monitoring Systeem POSS verzamelen we al jarenlang een enorme hoeveelheid data over het degeneratiegedrag van wissels. Software en algoritmes analyseren al die data. Wijkt het gedrag van een wissel af van de norm – meer stroomverbruik bijvoorbeeld – dan herkennen onze algoritmes dit en stellen automatisch een analyserapport op. We sturen een monteur op pad die weet in welke richting hij de storing moet zoeken. Dankzij POSS weten wij namelijk welk euvel in het verleden zorgde voor zo’n zelfde foutmelding. De informatie die de monteur terplekke verzamelt, voegen we als data toe aan onze systemen. Zo bouwen we aan een enorme kennisbibliotheek die bestaat uit de unieke combinatie van technologie en ervaring. Onze analysesoftware wordt daardoor steeds intelligenter.

Data samenvoegen

Dan zijn er nog de meettreinen van Eurailscout, die in verschillende Europese landen de status van het spoor meten. Ook die data komt binnen bij het Control Center. Komt bijvoorbeeld de slijtage van het spoor te dicht bij een grenswaarde die we met de opdrachtgever hebben afgesproken? Tijd om actie te ondernemen. Ook hier voegen we de kennis van de ‘ogen en oren in het veld’ na afloop van het onderhoud samen met de data die we verzamelen via sensoren en andere meetinstrumenten. Zo kunnen we ook zien of het onderhoud heeft gewerkt. Zitten de meetresultaten weer binnen de norm of nog niet? Alles voor de juiste actie op het juiste moment.

180312ST_BL1A1335Fotograaf: Tjitske Sluis


De rol van technologie

Geregeld komen er geïnteresseerde partijen uit binnen- en buitenland op bezoek in ons Control Center. Ze krijgen een kijkje in de keuken en zien met eigen ogen hoe de toegevoegde waarde van onze dienstverlening tot stand komt. De reactie die ik vaak terugkrijg, is dat men het mooi vindt om onze technologie in real life te zien. Ze kijken mee met de operatie, met de dagelijkse gang van zaken en ze zien welke rol technologie daarin speelt.
We kunnen klanten op allerlei manieren van dienst zijn. Bijvoorbeeld door hen te adviseren over hoe ze op een veilige en efficiënte manier het meeste uit hun infrastructuur kunnen halen. Of door technologie te implementeren waarmee zij zelf in staat zijn hun onderhoud op basis van conditiewaardes uit te voeren.

“De heilige graal is 100 procent beschikbaarheid. Dankzij onze unieke combinatie van technologie en ervaring van de monteurs buiten komen wij daar dicht in de buurt”


100 procent beschikbaarheid

De beschikbaarheid van het spoor in de gebieden die Strukton Rail in Nederland onderhoudt, is hoog. Dankzij onze smart maintenance behalen we een beschikbaarheid van meer dan 99 procent van de gecontracteerde spoorinfra. Als ik dat percentage aan buitenlandse partijen vertel, in combinatie met de zeer krappe tijd die we hebben voor het onderhoud, zijn ze daar behoorlijk van onder de indruk.
Maar de heilige graal is natuurlijk 100 procent beschikbaarheid. Dankzij onze unieke combinatie van technologie en ervaring van de monteurs buiten komen wij daar dicht in de buurt. Met die twee ijzers in het vuur maken we een duurzaam vervoermiddel nog aantrekkelijker, met betere verbindingen, betere beschikbaarheid en een betere betrouwbaarheid.