Strukton Rail en Siemens: hoe klanten profiteren van ons huwelijk

Auteur: Ben van Schijndel

Geplaatst op: 19 september 2018

Tags: partnership, Siemens, samenwerken

HR_180319_BL1A1923

Ben van Schijndel

Samen ben je sterker dan alleen. Dat is een van de redenen waarom Strukton Rail steeds vaker partnerships aangaat met andere bedrijven. Ben van Schijndel, business development manager bij Strukton Rail, weet uit ervaring wat de voordelen zijn van deze partnerships.

Ik start mijn blog met een primeur: Strukton Rail gaat partnerships aan met Willow en Rail Restore. Daarnaast intensiveren we het partnership met Siemens. Dat doet me deugd, want we hebben goede ervaringen met dit Duitse bedrijf.

Klant, van budgetten en risico’s

Op zich is samenwerken met andere bedrijven niet zo bijzonder. In, op, onder en boven het spoor zitten allerlei producten die door verschillende bedrijven worden geleverd. Beveiliging, spoorstaven, ballast: je komt elkaar bij het spoor geregeld tegen. Hoe je samenwerkt, kan verschillen. De ene keer levert de ene partij de onderdelen en zet de andere partij die in elkaar. Soms zet je het product samen in elkaar, omdat je van elkaar weet dat dat meerwaarde heeft. De keuze ligt niet altijd bij ons, die hangt onder andere af van de wensen van de klant, van budgetten en risico’s.

IMG_1143Ben samen met zijn partner @Siemens: Lena Nicolas-Kryzhko, Head of Partner Management for Digital Services


Meerwaarde

Ga je een stap verder bij die samenwerking, dan spreek je van een partnership. Een voorwaarde daarvoor is dat wij als Strukton Rail én de partij aan de andere kant van de tafel er zelf voor kiezen om te gaan samenwerken. Bijvoorbeeld omdat we zien dat de producten en diensten die we beiden leveren op elkaar aansluiten. Ieder heeft zijn eigen bekwaamheid en samen ben je van meer waarde dan ieder voor zich. Een partnership ontstaat dus niet omdat de klant dat van ons vraagt. Er is dan ook niet altijd een expliciete klantvraag nodig.

Specifiek systeem

Het resultaat van een partnership is beter werk. Zowel qua eindresultaat als werkinhoudelijk: het werk wordt er leuker van. Een goed voorbeeld is het heuvelsysteem op het rangeerterrein in Kijfhoek. Containers worden vanaf schepen op wagons bovenop een heuvel gezet. Vervolgens rijden de wagons naar beneden en worden ze via wissels naar de juiste trein geleid en tijdig geremd. Siemens heeft de software en installaties ontwikkeld voor dat heuvelsysteem. Strukton Rail onderhoudt Kijfhoek. Dankzij het partnership met Siemens kunnen we de klant beter van dienst zijn. Bijvoorbeeld omdat we de juiste onderhoudsmensen gemakkelijker bij elkaar kunnen krijgen. Dat heuvelsysteem is namelijk heel specifiek, niet iedereen heeft daar verstand van.

“Ons nieuwe partnership met Siemens gaat nog een stapje verder, omdat we onze bedrijfsprocessen nog meer in elkaar vlechten”


Inzicht via de app

Ons nieuwe partnership met Siemens gaat nog een stapje verder, omdat we onze bedrijfsprocessen nog meer in elkaar vlechten. We gaan onze spooronderhoudsexpertise namelijk combineren met de data van Siemens’ goederenlocomotief Vectron. De Vectron zit boordevol sensoren en andere sensitieve apparatuur, die op elk gewenst moment aan Siemens en aan de klant inzicht geven in de status van de locomotief. Niet alleen via een computer, maar ook via een app. Zo ziet de klant bijvoorbeeld of er onderhoud aan zit te komen.

Partnerships_InnoTrans@InnoTrans: Strukton en Siemens


Afwijking

De apparatuur van de locomotief is zo gevoelig dat die niet alleen informatie geeft over de locomotief zelf, maar indirect ook over de staat van het spoor. Ik geef een voorbeeld: een kleine, met het blote oog niet zichtbare afwijking in het spoor laat de sensoren in de locomotief uitslaan. Als een locomotief op hetzelfde traject telkens op hetzelfde punt een bepaalde meting geeft, is duidelijk dat er op die plek in het spoor een afwijking zit. En dat is waar het interessant wordt voor Strukton. Wij hebben namelijk apparatuur om na te gaan wat voor afwijking het is én we kunnen die repareren, nog voordat die leidt tot storingen.

“Als een locomotief op hetzelfde traject telkens op hetzelfde punt een bepaalde meting geeft, is duidelijk dat er op die plek in het spoor een afwijking zit”


Win-win-win

In veel landen is één bedrijf verantwoordelijk voor zowel het spooronderhoud als voor het vervoer. ProRail en NS in één dus. In dat geval verzamelt de Vectron van dat bedrijf data over het spoor van datzelfde bedrijf. Je begrijpt dat die organisatie er alles aan gelegen is om verstoringen te voorkomen. De locomotief is een uitstekende manier om inzicht te krijgen in de staat van het spoor. En het is veel goedkoper dan op elk cruciaal of kwetsbaar punt in het spoor detectieapparatuur aanbrengen.
Ik kan met recht zeggen dat dit partnership leidt tot synergie: wij voegen waarde toe aan het product – de Vectron – van Siemens. Andersom komen wij via Siemens in contact met potentiële klanten. En de klant vaart er wel bij. Wat je noemt een win-win-winsituatie.