Machinist bij Strukton Rail

Mijn toenmalige baas bij NS betrapte me zo vaak voorin bij de machinist dat hij me de keus bood: een terechtwijzing voor die overtredingen of een handtekening onder het aanmeldingsformulier voor de machinistenopleiding dat hij al helemaal voor me had ingevuld. Ik koos voor het laatste en daardoor doe ik nu, als machinist op een videoschouwtrein, het leukste wat ik ooit heb gedaan!

Testpiloot op de Sprinter

Ik heb negentien jaar bij NS op de trein gezeten en daarna ben ik in dienst gekomen bij Spoorflex, een detacheringsbureau. Via Spoorflex werd ik onder andere neergezet bij Veolia in Venlo, bij Arriva in Dordrecht, op de DB Autozug (wat overigens een trein met gewone rijtuigen en couchettes is, ik heb geen auto gezien!) van Emmerich naar Watergraafsmeer; ook leuk, een keer de grens over. En ik mocht als testpiloot de nieuwste Sprinter van NS rijden. Ik ben een van de weinigen die daar meer dan 180 km per uur mee hebben gereden, maar ik heb er vooral eindeloos ritten mee gemaakt om de remmen, de stroomafnemers, de stabiliteit enzovoort te testen. Ik heb nu meer inzicht in waar een trein allemaal aan moet voldoen om op het Nederlandse net te mogen rijden.

Yvonne_machinistYvonne van Rath, machinist Strukton Rail


Elke seconde alert zijn

Maar hoe geweldig dat ook was, mijn werk bij Eurailscout is nog veel en veel leuker. Dat vraagt echt alles van je. Je kunt nooit op de automatische piloot rijden, je moet elke seconde alert zijn. Ook hier werd ik geplaatst via Spoorflex, maar toen het werkpakket daar terugliep heb ik gesolliciteerd en sinds een paar maanden ben ik in dienst bij Eurailscout. Hier leerde ik dat Eurailscout een deelneming is van Strukton Rail.

Moeilijker dan een gewone trein

Je doet elke dag hetzelfde maar toch nooit hetzelfde. Je bent voortdurend zo bezig dat je echt geen moment voor je uit zit te staren. Je bent ook echt moe na een dienst. Het is een stuk moeilijker dan een gewone trein rijden. In plaats van voorin met je neus op de spoorstaven zit je vaak 14 meter naar achteren met vrijwel geen zicht naar links. Dus als je een linkerbocht maakt, zie je pas heel laat waar je op afrijdt. Als daar het wissel ligt dat je moet meten, moet je afremmen. Als daar een rood sein staat, moet je tijdig stoppen. Je hebt al je baankennis nodig en je moet voortdurend super alert zijn. Het is gevaarlijk werk in die zin dat je voortdurend STS-passages (Stop-Toon-Sein-passages) kunt maken  maar bij Eurailscout gaat veiligheid voor alles. Daar wordt heel erg op gehamerd: als je te moe bent, bel even en we regelen wat. Dat vind ik heel goed, want ik ben zelf ook heel kritisch op veiligheid.

Het hele land als werkterrein

Behalve intensief is het ook heel zelfstandig werk, je bent zo vrij als een vogeltje en mijn werkterrein is het hele land. Heel wat anders dan elke dag van A naar B rijden. Dit is echt wat ik twintig jaar geleden ook zo leuk vond. Toen was ik als een kind zo blij als ik van een machinist even zelf de krukken mocht draaien. Ik begreep gewoon niet dat ze dat aanboden. Maar toen ik zelf al heel wat jaren als machinist had gewerkt, deed ik hetzelfde. Dat is toch een teken dat je te veel op de automatische piloot bezig bent en dat je toe bent aan verandering. Toch had ik nooit uit mezelf de overstap gemaakt, maar achteraf ben ik zo blij dat ik gedwongen werd ergens anders te kijken!

Voor mij is dit echt het leukste wat je in dit vak kunt doen, maar het is, denk ik, geen werk voor mensen die net machinist zijn. Je moet wel eerst de nodige ervaring opdoen met de gewone trein; je moet vaktechnisch al stevig in je schoenen staan.

“Behalve intensief is het ook heel zelfstandig werk, je bent zo vrij als een vogeltje en mijn werkterrein is het hele land.”

Yvonne van Rath, machinist Strukton Rail