Nieuws

Meetrijtuig wordt rijdende proeftuin

27 januari 2014

Sinds deze week doet het oudste in dienst zijnde meetrijtuig van Nederland dienst als rijdende proeftuin. In deze proeftuin kunnen innovaties en (studie-)metingen vanuit een ‘testtrein’ worden getoetst op haalbaarheid en toepasbaarheid. Nieuwe ideeën en voorstellen kunnen daardoor sneller hun weg vinden naar een definitieve (succesvolle) uitrol.

IMG_2074-klein 

EURAILSCOUT Inspection & Analysis droeg het meetrijtuig op vrijdag 24 januari over aan de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD). Daar zal het meetrijtuig (Universeel Meetrijtuig – UMR) een belangrijke rol vervullen in het samenwerkingsverband Creatief Treintechnisch Onderzoeksplatform (CTO). In dat samenwerkingsverband bieden TU Delft, Plurel, EURAILSCOUT, Strukton, SHD en de Stichting Holland Spoor gezamenlijk een laagdrempelig  platform voor (rail-)ideeën en voorstellen die zich in een vooronderzoeksfase bevinden.

De rijdende proeftuin is primair bedoeld voor studenten en promovendi. De meettreinritten zullen worden gekoppeld aan bestaande infra-onderhoudsritten en vormen hierdoor in beginsel geen verhoogde belasting voor de beschikbare capaciteit van het spoorwegnet.

Klik hier voor meer informatie over de researchtrein.

Foto: De overhandiging van de meettrein. V.l.n.r.: Jeroen Mooij (Stichting Holland Spoor), Hidde Romeijn (Stichting Historisch Dieselmaterieel), Rolf Dollevoet (TU Delft), Aad van der Zouwen (EURAILSCOUT)