Nieuws

Onze werkzaamheden in een sneltreinvaart

20 augustus 2014

Terwijl het merendeel van Nederland genoot van de vakantie en de tropische temperaturen, werkten wij met man en macht aan de vernieuwing en het onderhoud aan het Nederlandse spoornetwerk.

Zomer_vernieuwing_news 

De projecten vergden een optimale planning en logistiek inzicht en moesten binnen een kort tijdsbestek afgerond worden. Om de reiziger zo min mogelijk tot last te zijn, werden de buitendienststellingen door ProRail in de vakantie gepland. Sporen, wissels en overwegen kregen een flinke opknapbeurt en kunnen weer jaren vooruit. Hieronder de afgeronde werkzaamheden op een rij:

Overijssel

Zomer_vernieuwing_news2Fotograaf: Rene van der Waal

In Overijssel voerden wij deze zomer spoorvernieuwingen uit op verschillende delen van het traject Herfte – Emmen. Naast vele kilometers spoor, vernieuwden wij ook meerdere overwegen. Tijdens de werkzaamheden hebben we verschillende machines ingezet. Zo bracht de Robeltrein 360 meter lange nieuwe spoorstaven aan, waarna ze, net als de dwarsliggers, volautomatisch werden vervangen door de vernieuwingstrein. Ook de kettinghor heeft zijn werk weer gedaan, door de oude ballast weg te voeren en ter plaatse te zeven. Het bruikbare materiaal werd eruit gezeefd en in het spoor teruggebracht. Aangevuld met nieuwe ballast was het nieuwe ballastbed weer compleet.

Een opmerkelijke bijkomstigheid was de dassentunnel nabij Ommen die wij, in samenwerking met opdrachtgever ProRail, hebben aangelegd. De dassentunnel is bestemd voor de tientallen dassen die in het bos nabij het spoor leven. Uit onderzoek blijkt dat de dieren ’s nachts, wanneer zij op zoek gaan naar voedsel, het spoor oversteken. Ondanks dat de dassen het spoorboekje inmiddels uit hun hoofd lijken te kennen, komt het nogal eens voor dat er een goederentrein langskomt die zij niet verwachten. Dit zorgt voor een dodelijke afloop en af en toe zelfs voor vertraging op het spoor. Om de beestjes te beschermen hebben wij daarom een tunnel onder het spoor aangebracht.

Friesland

Zomer_vernieuwing_news3Fotograaf: René van Kekem

De Friese sporen hebben we tijdens twee lange buitendienststellingen grondig aangepakt. Tussen Leeuwarden – Harlingen en Leeuwarden – Stavoren is in totaal dertien kilometer spoor deels vernieuwd. In cijfers komt dat neer op ongeveer 21.000 nieuwe dwarsliggers, 32.000 ton nieuwe ballast (spoorgrind), 12.000 meter aan nieuwe spoorstaaf en vijf wissels. Er werd 24 uur per dag met soms zeventig medewerkers tegelijk gewerkt. Dit werd met ons groot materieel aangepakt. Niet alleen werden de kettinghor en MFS-wagons ingezet, ook de vernieuwingstrein kon net op tijd uit Zweden getransporteerd worden om in Friesland weer dienst te bewijzen.

Keerspoor Wijchen

Zomer_vernieuwing_news4Fotograaf: Marcel Wijgerse

In Wijchen werd met veel mankracht gewerkt aan de aanleg van een extra spoor bij station Wijchen, waarbij tevens drie wissels werden ingebouwd. Door dit extra spoor wordt het vanaf eind 2014 mogelijk dat reizigers vanaf Wijchen tijdens de spits niet tweemaal, maar viermaal een trein richting Nijmegen kunnen nemen.

Tijdens alle werkzaamheden was het geregeld warm weer. Voor veel omwonenden en geïnteresseerden was het daarom ideaal om even een kijkje te nemen bij een van onze werken. Ook de media kwam regelmatig langs om de rest van Nederland op de hoogte te houden van de voortgang. Check onze Facebookpagina voor updates en verslagen van bovengenoemde werken en meer!