Nieuws

Strukton vernieuwt spoor in Twente

07 juli 2015

Strukton Rail werkt aan een grote spoorvernieuwing op het traject Almelo – Hengelo. Met groot materieel werken honderd man de klok rond om 9 kilometer spoor te vernieuwen, overwegen aan te pakken, perrons te verbeteren en rij- en hangdraden te vernieuwen.

Twente_ni 

Vernieuwingstrein

Aangezien de vernieuwingstrein en kettinghor van Strukton op dit moment in Zweden op het traject Göteborg- Alingsås 41 kilometer spoor vernieuwt, huurt Strukton een machine van Swietelsky in. Een optimale samenwerking in de spoorbranche.

Cijfers

Tussen Almelo en Hengelo vernieuwt Strukton dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding over een lengte van 9 kilometer. Dat betekent het afgraven van 30 miljoen kilo ballast. Daarvan wordt 3 miljoen kilo hergebruikt. De overige 27 miljoen kilo nieuwe ballast wordt aangevoerd. We vernieuwen in de bovenleiding 12.000 hangdraden en 6 kilometer rijdraad. Op emplacement Hengelo vernieuwen we spoor 12 en spoor 25. Op traject Almelo-Hengelo-Oldenzaal worden diverse overwegen vernieuwd. Reef Infra voert het straat- en asfaltwerk rondom de overwegen uit. Molhoek verzorgt het grondwerk zoals de aanleg van de drainage, graven van cunetten, de opbouw van de onderbaan en 3,5 kilometer grondverbetering. 

Stations

Ook op de stations wordt gewerkt. Bijvoorbeeld bij Almelo de Riet en Borne wordt op de perrons 2.700 vierkante meter aan tegels vernieuwd, evenals de keerwanden (750 stuks keerwanddelen) van een aantal perrons. Ook krijgt Almelo de Riet nieuwe LED-verlichting met een diminstallatie. Er kan tot 75 procent energie mee worden bespaard op de verlichting.

Dit bericht is gebaseerd op een bericht van ProRail