Nieuws

San'ah gearriveerd op station Salah Al-Din

06 oktober 2015

Op zondag 4 oktober heeft in Riyadh de tunnelboormachine San'ah het toekomstige metrostation Salah Al-Din tussen Orouba en King Abdulah road bereikt. Dit heeft het FAST consortium bekendgemaakt.

Riyadh_ni 

De tunnelboormachine heeft inmiddels 1,2 kilometer afgelegd voor lijn 5 (de groene lijn). De machine startte zijn booractiviteiten op 30 juni 2015 bij het hoofdkantoor van het Saoedische ministerie van Onderwijs. In totaal neemt de machine 5 kilometer boorwerk voor zijn rekening voor het noordelijke deel van de groene lijn, tot aan de Riyadh Airbase Roundabout. Daar zullen de boormachines "San'ah" en "Dhafrah" elkaar treffen. "Dhafrah" was de eerste metrotunnelboormachine die voor het project wordt ingezet. Beide machines samen zijn verantwoordelijk voor het boren van de complete lijn, in totaal 12,9 kilometer tunnel.

“Mijn collega's van FAST, onze engineers en onze partners van ADA en RAMPED wil ik van harte feliciteren met dit goede resultaat. Ik ben er zeker van dat we de goede kant op gaan. ”

Jaime Freyre, projectdirecteur FAST consortium

Medewerkers van het FAST consortium en opdrachtgever Arriyadh Development Authority (ADA) waren uitgenodigd in het Salah Al-Din district om bij deze belangrijke mijlpaal aanwezig te zijn. Zij spraken hun waardering uit voor de rol die de inwoners van dit district spelen om dit megaproject in Riyadh mogelijk te maken. De inwoners waren er getuige van hoe de boorkop door de muren brak van het op 25 meter diepte gelegen toekomstige metrostation.

“Wij doen er alles aan om onze planning te halen en zijn er trots op dat onze tunnelboormachine San'ah als eerste een stationsmuur doorbreekt, terwijl tunnelboormachine Dhafrah als eerste was gestart. ”

Jaime Freyre - projectdirecteur FAST consortium


Over het FAST consortium

Het FAST consortium is een van de drie consortia die in opdracht van Arriyadh Development Authority (ADA) meewerken aan de bouw van het toekomstige metronetwerk in Riyadh. Het FAST consortium legt drie van de zes metrolijnen aan. In totaal omvat het nieuwe metronetwerk 72,5 km. Er zullen 69 bemanningsloze voortuigen rijden met snelheden tot 80 km/u.
De consortiumpartners zijn FCC, Samsung C&T, Alstom, Strukton, Freyssinet Saudi Arabia, Atkins, Typsa en Setec.