Nieuws

Trein vanaf vandaag ondergronds door centrum Delft

28 februari 2015

Strukton Rail heeft volgens een strakke planning flink doorgewerkt om het spoor door de nieuwe tunnel in Delft aan te sluiten op het bestaande spoor. Dit gebeurde in opdracht van ProRail. Vanochtend vroeg reed de eerste reizigerstrein door de tunnel. Met meerdere ploegen werkten we dag en nacht gelijktijdig aan de noord- en zuidzijde van de tunnel. Aan beide kanten van de tunnel vervingen we 150 tot 200 meter spoorstaven, verplaatsten we de seinen en sloten we de bovenleiding boven- en ondergronds op elkaar aan.

Delft2015 

Vanaf vandaag rijden de treinen door de nieuwe spoortunnel het nieuwe ondergrondse treinstation binnen. Hiermee is definitief afscheid genomen van het oude, gehorige spoorviaduct. De nieuwe stille tunnel biedt ruimte aan vier sporen voor een betere doorstroming van het treinverkeer.

Spoorwerkzaamheden

Na het voorbereidend werk in 2013, startten we begin 2014 met de aanleg van het dubbelspoor in de 2,3 kilometer meter lange tunnel op acht meter diepte, inclusief bovenleiding, kabels en leidingen, twee wisseloverlopen, het onderstation dat de bovenleiding en de tunnelinstallaties van spanning voorziet en twee EBS-stations voor het treinbeveiligingssysteem. Daarnaast vernieuwden we het DSM-emplacement in Delft inclusief de nodige civiele werkzaamheden. De afgelopen dagen rondden we het werk af met het aansluiten van het bestaande spoor op het nieuwe spoor in de tunnel. De complexiteit van dit werk zat hem vooral in de logistiek rond de aanvoer van materialen.

Spoorzone Delft

Dit project maakt deel uit van Spoorzone Delft, de integrale herontwikkeling van het spoorzonegebied in Delft. Het project omvat onder andere een spoortunnel met ondergronds station, parkeerfaciliteiten, een nieuw stadskantoor, woningen en kantoren, een stadspark en waterpartijen. Strukton Worksphere verzorgde de afbouw van het station. Meer informatie: www.spoorzonedelft.nl.