Nieuws

Vervangen ballast voor vernieuwing Söderås-lijn gestart

23 maart 2015

Op maandag 16 maart is Strukton Rail gestart met het vervangen van de ballast op het 32,5 kilometer lange traject tussen Åstorp and Teckomatorp. Dit werk maakt onderdeel uit van de vernieuwing van de Söderås-spoorlijn in het Zweedse Skåne. Voor deze omvangrijke vernieuwing kreeg Strukton in juli 2014 opdracht van de Zweedse infrabeheerder Trafikverket. De voorbereidingen voor de aanleg van toegangswegen gingen al in augustus 2014 van start.

Soderas1 

Voor de ballastvernieuwing maakt Strukton Rail gebruik van zijn speciale hooggemechaniseerde C750 kettinghor in combinatie met 11 MFS-wagons. De kettinghor haalt de oude ballast met een ketting van onder de dwarsliggers en transporteert deze naar een zeef. Het herbruikbare materiaal gaat direct terug het spoor in. Het overige materiaal wordt via transportbanden naar de MFS-wagons afgevoerd. De trein vernieuwt ongeveer 1,5 kilometer spoor per dag. De ballastvernieuwing tussen Åstorp en Teckomatorp zal 20 dagen in beslag nemen.

Snellere en zwaardere treinen

De opdracht van Strukton Rail betreft de tweede fase van een drie fasen omvattende grootse vernieuwing en reconstructie. Het doel is de overwegen te beveiligen en het spoor geschikt te maken voor snellere en zwaardere treinen. De vernieuwing en reconstructie zorgt ervoor dat er meer passagierstreinen kunnen rijden op de Söderås-spoorlijn en verbetert de spoorverbinding met de grote steden in de regio. Eerder al, na voltooiing van fase 2, is het spoor geschikt voor het grotere aantal goederentreinen dat na de ingebruikname van de Hallandsås tunnel in december 2025 door het bergachtige gebied in Hallandsås zal rijden.

Samenvatting werkzaamheden

  • Installatie van een nieuw seinhuis voor de bediening van seinen en wissels langs de gehele Söderås-lijn
  • Vervanging van onbewaakte overwegen door beveiligde overwegen
  • Vernieuwing van spoorstaven en ballast; aanleg van nieuw spoor tussen Åstorp en Teckomatorp
  • Bouw van een voetgangers- en fietserstunnel onder de spoorlijn in Billesholm
  • Renovatie van het spoorwegemplacement in Billesholm, met inbegrip van de uitbreiding van enkelspoor naar dubbelspoor. Dit onderdeel is tevens een voorbereiding op fase 3, waarin Billesholm een nieuw station krijgt
  • Bouw van een spoorbrug in Källs-Nöbbelöv
  • Bekabeling langs de gehele spoorlijn