Nieuws

Beverwijk: Grote klus, beperkte overlast

07 april 2016

In het weekend van 9 april schuift Strukton, in opdracht van ProRail, het spoordek van de toekomstige fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van Aagtenpoort in Beverwijk in. Voor deze veelomvattende klus heeft Strukton 52-uur de tijd. Vrijdagavond gaat het spoor buiten dienst. Maandagochtend om 06:00 uur moet de eerste trein veilig over het nieuwe spoordek rijden. De vorderingen zijn live te volgen via de webcam of van heel dichtbij op een speciaal gebouwde tribune.

Beverwijk nieuwsbericht (1) 

Voor het project werken verschillende onderdelen van Strukton nauw met elkaar samen: Strukton Rail, Strukton Infratechnieken, Molhoek en Van Rens Mobiliteit.

Spoordek

In de nacht van vrijdag op zaterdag gaan de sporen buiten dienst. Kort daarna zal de eerste slijpmachine te horen zijn. Per spoor breken we 40 meter spoor op. Aansluitend graven we 550 ton oude ballast, grond en zand af. Tegen de middag hebben we de bouwput ontgraven en worden de eerder aangebrachte damwanden uitgenomen. Halverwege de middag komt het hoogtepunt van de werkzaamheden, namelijk het inschuiven van het spoordek. We hebben het spoordek de afgelopen maanden op locatie voorgebouwd. Het dek weegt 300 ton en wordt heel langzaam op zijn definitieve plek geschoven. Dit is een precies karwei, het gebeurt voorzichtig en neemt naar verwachting ongeveer 5 uur in beslag.

Terugbouwen spoor

Zodra het spoordek staat, starten we met het terugbouwen van de spoorbaan. Stootplaten zorgen ervoor dat er een geleidelijke overgang ontstaat in zand -en ballastbed naar betonplaat. Tevens plaatsen we kabelgoten .
Op zondagochtend storten we nieuwe ballast en bouwen we de sporen terug. Halverwege de middag zal onze stopmachine de sporen weer op exacte hoogte leggen. Deze machine licht het spoor en verdicht het ballastbed onder de dwarsliggers. Aan het einde van de middag komen lassers om de nieuwe spoorstaven aan de aansluitende spoorstaven te lassen. Tegen het einde van de avond  herinstalleren we de treinbeveiliging.  

Bovenleiding

Tussen station Beverwijk en Schans werken we vanaf vrijdagnacht tot zondagavond aan de bovenleiding. We plaatsen nieuwe draagconstructies waaraan de rijdraad wordt vastgemaakt. Richting TATA Steel monteren we een nieuwe rijdraad. Diverse spoorkranen met werkbakken rijden continu over het spoor heen en weer om de draden te monteren. Materialen worden via het spoor vanaf het station naar de werkplek overgebracht. Dat gaat snel en duurzaam.

Overige werkzaamheden

Zaterdagochtend slopen we de noordelijke coupuremuur ter hoogte van de overweg Aagtenpoort om ruimte te maken voor de twee nieuwe sporen ten noorden van de bestaande spoorbaan. Daarnaast verlengen we  de duiker, die vanwege de spooruitbreiding momenteel de onderdoorgang kruist. Daarvoor plaatsen we vanaf zaterdagochtend acht stalen buispalen. Tot slot graven we vanaf de overweg Aagtenpoort tot Schans een drainage in voor een goede afwatering voor de nieuw te bouwen sporen.

Omgeving

Afgelopen weken is er tevens nauw contact geweest met de gemeente Beverwijk en de locale sportaccommodatie. Vanwege het vele bouwverkeer en de competitiewedstrijden van de locale voetbalvereniging, is een verkeersinfarct te verwachten. Er worden meerdere verkeersregelaars ingezet om het locale verkeer en bouwverkeer veilig te laten verlopen. Om de verkeersoverlast te beperken zijn er al diverse bouwmaterialen aangevoerd naar het bouwterrein. Grote hoeveelheden nieuwe steenslag, spoorstaven, zand en drainagemateriaal zijn in het bouwterrein opgeslagen. Ook zijn de machines , gereedschappen, heistellingen en hulpstukken van de kranen al aangevoerd. Het bovenleidingsmateriaal wordt vanaf station Beverwijk per spoor aangevoerd.

Tevens is er een parkeerterrein ingericht voor het uitvoerend personeel. Hiermee wordt voorkomen dat het uitvoerend personeel gaat parkeren op het sportcomplex, welke nabij de bouwlocatie ligt. Op 15 maart jl. heeft er een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden, waarin omwonenden zijn geïnformeerd over de uit te voeren werkzaamheden en de te verwachten overlast.