Nieuws

Start aanleg hogesnelheidslijn in Denemarken

10 november 2016

Op 28 oktober is het officiële startsein gegeven voor de aanleg van hogesnelheidslijn tussen Kopenhagen en Ringsted. De nieuwe dubbelspoorlijn is 60 kilometer lang, wordt volledig geëlektrificeerd en loopt via Køge. Strukton Rail heeft de opdracht voor dit project en voert het project uit in nauwe samenwerking met opdrachtgever Banedanmark, de Deense spoorinfrastructuurbeheerder. De maximumsnelheid wordt 250 km/uur voor reizigerstreinen. In mei 2017 moet het spoor zijn aangelegd. Daarna volgen de bovenleiding en beveiligingssystemen, worden geluidswallen aangelegd en zullen uitgebreide tests plaatsvinden. Naar verwachting wordt de lijn in december 2018 in gebruik genomen.

IMG_7009 

Bij de starthandeling was onder anderen de Deense minister van Transport en Bouw Hans Christian Schmidt aanwezig. Hij legde de eerste dwarsligger. Banedanmark werd vertegenwoordigd door onder meer de CEO Per Jacobsen en projectdirecteur Jette Aagaard. 

“Wij zijn er trots op om te mogen bijdragen aan de aanleg van de eerste hogesnelheidslijn van Denemarken. Ons doel is de best mogelijke kwaliteit te leveren tegen een marktconforme prijs. Wij verzorgen de aanleg van de lijn in samenwerking met onze Italiaanse collega’s en hun geavanceerde werktrein. Heel plezierig is onze samenwerking met Banedanmark, die zich kenmerkt door een oplossingsgerichte aanpak met een gezamenlijk doel”

Jens Christian Jensen, directeur Strukton Rail A/S

Feiten

  • De werktrein zal gemiddeld 1.800 m spoor per dag leggen
  • Er worden 17 dwarsliggerwagons gebruikt
  • De werktrein is 300 meter lang
  • De spoorstaven zijn elk 120 meter lang en wegen 60 kg/m
  • In het project worden 180.000 dwarsliggers gelegd
  • Elke dwarsligger is 2,5 meter lang en weegt 300 kg
  • De aanleg van het spoor is op 1 november gestart en duurt tot 1 mei 2017

De spoorbouwmachine werkt vanuit de projectlocatie in Ringsted. Strukton start met de aanleg van het spoor tussen Ringsted en station Køge noord. Daarna volgt de fase richting Hvidovre. Tot slot wordt de lijn aangelegd tussen Hvidovre en Vigerslev.