Nieuws

Strukton draagt bij aan meer reiscomfort van en naar Brussel

04 mei 2016

Het Belgische onderdeel van Strukton Rail rondde eind april de aanleg van twee extra sporen tussen Anderlecht en Ternat af. Strukton Rail realiseerde dit multidisciplinaire werk in opdracht van ingenieursbureau Tuc Rail. Langs elke kant verrees één spoor met een lengte van in totaal 15 kilometer.

Brussel2_ni 

Strukton legde nieuw spoor aan, installeerde de bovenleiding en verzorgde de signalisatie. De werkzaamheden maakten deel uit van het grootschalige GEN-project voor meer comfort op de grote spoorlijnen van en naar Brussel. Dit is een van de grootste werven in België.

Multidisciplinair

Specialisten op het gebied van baan, bovenleiding en seinwezen hebben in het project nauw met elkaar samengewerkt. Met een enkel spoor, zonder de mogelijkheid om elkaar te passeren, zat de grootste uitdaging in een strakke planning. Mede door een optimale samenwerking en goede coördinatie heeft Strukton de werkzaamheden succesvol afgerond. En doordat Strukton alle disciplines in huis heeft, kon er snel geschakeld worden tussen baan, bovenleiding en signalisatie.

Schakel in GEN-project

Het project van Strukton is een onderdeel van het grootschalige GEN-project (Gewestelijk ExpresNet). Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken, wil men meer capaciteit, meer treinen en meer comfort op de grote spoorlijnen van en naar Brussel. Ook de twee middelste sporen zullen nog worden vernieuwd. De verwachting is dat in 2018 vier sporen beschikbaar zullen zijn tussen Ternat en Anderlecht.