Nieuws

Strukton Rail gebruikt data meettrein voor spooronderhoud

01 november 2016

Op 11 oktober 2016 voerde Strukton Rail 1700 meter onderhoudsstopwerk uit op basis van correctiemetingen van de UFM 120 meettrein van Eurailscout. De werkzaamheden vonden plaats op het traject Amsterdam - Utrecht. Het is voor het eerst dat onderhoudsstopwerk op deze manier wordt uitgevoerd. De resultaten zijn positief. Met deze innovatie draagt Strukton Rail bij aan een steeds effectiever onderhoud voor beschikbaar spoor.

WP_20161011_02_43_43_Pro 

Meettrein UFM 120

De UFM 120 van Eurailscout is een multifunctioneel meet- en inspectierijtuig. De UFM 120 meet spoorgeometrie, spoorstaafprofiel en bovenleiding en maakt daarnaast digitale opnamen van het spoorstaafoppervlak en de spooromgeving.

Stopwerk

Stopwerk gebeurt vaak met een stopmachine, een zelfrijdende machine die het spoor enkele millimeters tot enkele centimeters kan oplichten om vervolgens met zogenaamde pikkels de ballast onder de dwarsliggers te stoppen. Als deze machine haar werk heeft gedaan komt het spoor weer in een nette strakke lijn te liggen.

Dit project is mede tot stand gekomen dankzij het Europese samenwerkingsproject In2Rail, één van de lighthouseprojecten van het Europse innovatieprogramma Shift2Rail, waarvan Strukton Rail een associated member is. Voor het project heeft Strukton nauw samengewerkt met Eurailscout, Geocon en de firma DGRI.