Nieuws

Strukton Rail versnelt uitrol op afstand schakelbare werkzones

29 januari 2016

Strukton Rail gaat in alle gebieden waar de spooraannemer actief is werkzones inrichten die op afstand bedienbaar zijn. Dit doet het bedrijf om de veiligheid van baanwerkers tijdens spoorwerkzaamheden te kunnen garanderen. De werkzones worden ingesteld met de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control (ZKL 3000 RC). Strukton Rail maakt al een paar jaar succesvol gebruik van dit werkplekbeveiligingssysteem bij spooremplacement Amsterdam.



nieuwsbericht 50ste lasbus 

“De druk op beschikbaarheid van het spoor voor reizigers en goederen blijft toenemen”, vertelt directeur Jacob Zeeman van Strukton Rail. ”Wij willen dat onze spoorsector voor vervoerders aantrekkelijker wordt en blijft. Dat betekent dat wij het werk moeten doen in minder tijd, zonder concessies te doen aan de veiligheid.”

“Ook vorig jaar zijn er helaas enkele incidenten geweest, waarbij gewone kortsluitlansen in verkeerde sporen geplaatst zijn. Dat risico is met het toepassen van het ZKL 3000 RC-systeem uitgesloten. Gelukkig is het goed afgelopen maar als sector kunnen we ons dat niet veroorloven. Om die reden hebben wij besloten ontwikkelingen niet verder af te wachten en op eigen initiatief te investeren in de uitrol van werkzones met het ZKL 3000 RC-systeem.”

Kortere buitendienststellingen

De toename van het treinverkeer leidde er in 2013 toe dat de tijd waarin het nachtelijk spooronderhoud moet worden uitgevoerd werd teruggebracht van 5,5 naar 4 uur. Met hulp van de ZKL 3000 RC is Strukton onder andere in Amsterdam succesvol teruggegaan naar buitendienststellingen van 4 uur, met beperkt productieverlies.

De ZKL 3000 RC isoleert in korte tijd een gedeelte van het spoor zodat er veilig kan worden gewerkt. De apparatuur wordt vooraf geprogrammeerd in zones en kan op afstand worden bediend.

Remote Controlled

Het werkplekbeveiligingssysteem is draadloos mobiel en ligt semi-permanent in het spoor en kan met een druk op de knop op afstand worden in- of uitgeschakeld. Door het mobiele karakter is de apparatuur te verplaatsen als er een andere samenstelling gewenst is voor een betere zoneverdeling.

 Zodra het systeem is ingeschakeld springen seinen op rood en worden mogelijk naderende treinen automatisch tot stilstand gebracht. Baanwerkers kunnen zo op een veilige manier werken.

“Gezien de grote aantallen kabelstoringen door onder andere graafschades is werken met remote technology op het hoogst mogelijke veiligheidsniveau (Sil4) een toekomstgerichte oplossing”, zegt directeur Lex van der Poel van Dual Inventive.

Werkzones

Na de verdere uitrol van werkzones met de ZKL 3000 RC in het Nederlandse spoor zal Strukton Rail deze beheren en het gebruik daarvan in zijn onderhoudscontractgebieden ook voor andere partijen faciliteren. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld ook partijen voor projectwerkzaamheden gebruikmaken van dit systeem. “Dat biedt grote voordelen op het gebied van veiligheid en netto werktijd”, vertelt Zeeman.

Het werkplekbeveiligingssysteem maakt deel uit van de MTinfo 3000 Cloud, het eigen, dedicated mobiel netwerk van Dual Inventive. Door gebruik te maken van dit netwerk kan een werkplekbeveiliger via een app zien waar zijn ploegen zijn. Daarnaast kan te allen tijde informatie digitaal gedeeld, geraadpleegd en gearchiveerd worden.

Dit bericht is gebaseerd op een bericht dat is gepubliceerd op de website www.spoorpro.nl.