Nieuws

Tunnelboorwerkzaamheden groene lijn metro Riyadh afgerond

10 juni 2016

De tunnelboorwerkzaamheden voor de Groene Lijn (lijn 5) van het grote metroproject in Riyadh zijn afgerond. De Groene Lijn (lijn 5) is één van de drie lijnen die het FAST Consortium in opdracht van ArRiyadh Development Authority (ADA) aanlegt. Het FAST consortium, dat bestaat uit FCC (leider), Freyssinet Saudi Arabia, Alstom, Samsung, Strukton, Setec en Typsa, is een van de drie international consortia die opdracht heeft om de in total zes lijnen van het metroproject in Riyadh aan te leggen.

Riadh_tunnelexcavation_NEWSIMAGE 

De tunnelwerkzaamheden werden op 8 juni 2016 officieel afgerond in aanwezigheid van de gouverneur van Riyadh, prins Faisal bin Bandar bin Abdulaziz Al Saud, de minister van transport Suleiman Al Hamdan en andere hoogwaardigheidsbekleders van verschillende ministeries en andere partijen.

Het FAST Consortium verzorgt de aanleg van de Gele, Groene en Paarse lijn met in totaal 33 km viaducten, 22 km ondergronds en 9 km bovengronds. De Groene Lijn loopt ondergronds door een geboorde tunnel parallel aan de King Abdulaziz Road, een van de belangrijke verkeersaders door het centrum van Riyadh. De lijn heeft een lengte van 13km en omvat 11 ondergrondse stations en twee overstapstations met de Rode en Blauwe lijnen.

In totaal worden voor het metroproject in Riyadh zeven tunnelboormachines (TBM’s) ingezet. De tweede TBM heeft het tunnelboorwerk in de stad nu afgerond.

Metropolis treinen voor Riyadh

Tijdens de bijeenkomst op 8 juni werden ook de door Alstom te leveren Metropolistreinen onthuld en werd de officële start ingeluid van de spooraanleg. Een belangrijke projectmijlpaal. De spooraanleg start met een bovengrondse sectie van de Gele Lijn. Dit is het eerste spoor dat voor het metroproject wordt aangelegd.

De 69 Metropolis treinen voor het metroproject in Riyadh bestaan elk uit twee treinstellen en zijn elk 36 meter lang. Elke trein heeft drie klassen: first, family en single. De treinen zijn onbemand en volledig gemotoriseerd. Hierdoor kunnen ze over hellingen tot 6% rijden. De treinen worden voorzien van ergonomische stoelen, LED-verlichting, airco en geavanceerde reisinformatiesystemen.

Naast de Metropolis treinen levert Alstom Urbalis, het CBTC (Communication Based Train Control) beveiligingssysteem, evenals de voeding en het energieterugwinningsysteem Hesop. De subsystemen zijn zodanig geoptimaliseerd dat het totaalsysteem zo energiezuinig mogelijk is.

FAST consortium

Strukton maakt deel uit van het internationale consortium FAST. Dit consortium bestaat uit:

  • FCC (Spanje - consortiumleider)
  • Freyssinett (Saoedi-Arabië)
  • Atkins (Groot-Brittannië)
  • Alstom (Frankrijk)
  • Samsung (Korea)
  • Strukton (Nederland) 
  • Setec (Frankrijk)
  • Typsa (Spanje)