Nieuws

Twee onderhoudscontracten voor Strukton Rail in Stockholm

10 mei 2016

Strukton Rail heeft twee nieuwe spooronderhoudscontracten verworven in Stockholm, een contract voor het onderhoud van de nieuwe Citybanan en een contract voor het onderhoud van het spoor door het centrum van Stockholm. Beide contracten omvatten het preventief en correctief onderhoud van spoor, elektrische systemen en beveiligingstechnologie, evenals het storingsherstel. Opdrachtgever is de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket.

nieuwsbericht Stockholm 

Citybanan

De Citybanan is een nieuw gebouwde dubbelsporige forensenlijn van zes kilometer lang en loopt door een tunnel onder het stadshart van Stockholm door. In 2017 gaat de lijn open voor reizigers. Strukton Rail heeft de Citybanan gebouwd en wordt, met het verwerven van het onderhoudscontract, ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Het contract gaat in per 1 september 2016, ruim voordat de Citybanan zijn stationsdeuren opent voor het publiek.

Met de komst van de Citybanan krijgen intercitytreinen en forensentreinen gescheiden routes. Forensentreinen rijden onder de stad door en de intercitytreinen rijden bovengronds via de centrale brug station Stockholm Centraal binnen. De Citybanan loopt van Årstabron in het zuiden van Stockholm tot Mälarbanan in Karlberg, iets ten noorden van het station Stockholm Centraal. De verbinding verdubbelt de huidige spoorcapaciteit in het centrum van Stockholm en zorgt voor nieuwe spoorcapaciteit voor forensentreinen.

Het onderhoud moet voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van Trafikverket. De werkzaamheden (inspecties en vervangingswerk) vinden ’s nachts plaats, wanneer de treinen niet rijden. Voor het zo snel mogelijk oplossen van storingen die hinder veroorzaken voor het treinverkeer heeft Strukton Rail een storingsdienst ingericht.

Stockholm centrum

De spoorlijn door het centrum van Stockholm is niet alleen een van de oudste spoorlijnen van Zweden, maar met 550 treinen per dag ook de drukste spoorlijn. De zuidelijke ingang naar het centraal station van Stockholm wordt een bottleneck genoemd vanwege de smalle doorgang en het drukke verkeer. Dit compliceert ook het spooronderhoud in het centrum van Stockholm. Dit probleem zal worden opgelost na de ingebruikname van de Citybanan in 2017.

Het onderhoudscontract gaat in per 1 mei 2017 en omvat het spoor, de elektrische systemen en de beveiligingssystemen tussen Stuvsta en Sörentorp, en tussen Tomteboda en Sundbyberg. Het nieuwe onderhoudscontract heeft een looptijd van vijf jaar en kan verlengd worden voor nog 1+1 jaar.

Lars Schyllander, regiomanager van Strukton Rail:

“We zijn erg blij met dit nieuwe contract. Wij zijn momenteel al verantwoordelijk voor het onderhoud van dit spoor, maar het nieuwe contract behelst ook 24/7 storingsherstel. Wij zien het als een grote verantwoordelijkheid om eventuele storingen op deze centrale en belangrijke spoorverbinding zo snel mogelijk op te heffen”

 
Feiten

Citybanan Spoorweg door het centrum van Stockholm
  • 11.4 spoorkilometers tussen de stations van Zuid Stockholm en Stockholm en Tomteboda
  • Dubbel spoor
  • De ondergrondse verbinding via tunnels loopt onder het centrum van Stockholm door en bevat twee nieuwe forensenstations Stockholm Odenplan en Stockholm City
  • Onder Söderström, loopt de lijn door een afgezonken tunnel onder de zeebedding
  • Het onderhoudscontract behelst spoor, elektrische systemen en seinwezen technologie. Evenals storingsherstel
  • Het onderhoudscontract zal ingaan per 1 september 2016 tot 31 augustus 2021
  • 200 kilometer spoor
  • Spoorlijn tussen Stuvsta en Sörentorp en tussen Tomteboda en Sundbyberg
  • Het onderhoudscontract behelst spoor, elektrische systemen en seinwezen technologie. Evenals storingsherstel
  • Het onderhoudscontract gaat in op 1 mei 2017 en eindigt op 30 april 2022. Met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal 2 jaar


Over Strukton Rail AB

Het Zweedse bedrijf van Strukton Rail, Strukton Rail AB, is het grootste private spoorbouw- en -onderhoudsbedrijf in Scandinavië en telt circa 870 medewerkers. www.strukton.se