Nieuws

Strukton verlengt levensduur van GTO-treinen

10 juli 2018

Strukton Rolling Stock heeft een innovatieve en kostenefficiënte oplossing om GTO-systemen in railvoertuigen te moderniseren: het vervangen van individuele GTO-modules door IGBT-modules. De oplossing heeft Strukton inmiddels toegepast in de Verenigde Staten, waar een 9000 pk high speed locomotief probleemloos rijdt.

GTO_NEWS 

De nieuwe IGBT-modules gedragen zich dankzij identieke interfaces en een slimme opbouw als GTO-modules. Hierdoor blijft de controlesoftware ongewijzigd en merkt de locomotief niet dat er nieuwe hardware is geïnstalleerd. Door losse GTO-modules te vervangen – een deel ervan of allemaal – verbetert de betrouwbaarheid van de GTO-tractie aanzienlijk. Een cruciaal voordeel van deze aanpak zijn bovendien de minimale gevolgen voor de certificering. De oplossing van Strukton Rolling Stock is geschikt voor treinen, locomotieven en metro’s.

Problemen met GTO-systemen

Treinen en locomotieven uit de jaren tachtig en negentig zijn uitgerust met GTO-aandrijfsystemen. Deze systemen zijn al jaren uit productie, waardoor onderdelen slechts spaarzaam verkrijgbaar zijn en bovendien heel duur. De betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de voertuigen staan daardoor onder druk, ook al kan het voertuig zelf meestal nog jaren mee.
Één alternatief is het gehele GTO-systeem vervangen door een IGBT-systeem. Dat is prijzig en technisch complex. Bovendien moet de certificatie van het voertuig worden bijgewerkt. Een tweede, nog duurder, alternatief is vroegtijdig nieuwe locomotieven aanschaffen.

Succesvol toegepast

Strukton Rolling Stock heeft GTO-modules van een high speed passagierslocomotief in de Verenigde Staten succesvol vervangen door IGBT-modules. De rest van de serie bouwt het bedrijf nu om. Daarnaast voert Strukton Rolling Stock gesprekken met diverse Europese vervoerders voor toepassing in hun locomotieven.