Bekijk alle artikelen

Vakmanschap op hefbrug Gouda

Het komend Hemelvaart-weekend, van 10 tot en met 13 mei, gaan wij in opdracht van ProRail tijdens een 100-urige buitendienststelling aan de slag met de dubbele spoorhefbrug in Gouda.

We werken voor dit project nauw samen met ingenieursbureau Movares en met onze collega’s van Strukton Civiel. De haalkabels die de brugdelen omhoog hijsen, moeten worden vervangen. Vervolgens moet de brug met spoor, bovenleiding en beveiliging weer goed worden afgesteld. Het is een interdisciplinair werk waarin onze collega’s kunnen laten zien dat zij vakmensen zijn. 

Voorbereidingen
Ter voorbereiding op het komend weekend hebben we al diverse voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. De haalkabels zijn vervangen en de verenpakketten van de haalkabels zijn gereviseerd (inclusief nieuwe schotelveren). Daarnaast zijn de kabeltrommels van de haalkabels gereinigd, de ballastkisten gekoppeld aan de vrijtrekinrichtingen en de vijzelsets onder en bovenin de brug neergezet.

Aan de slag!
Bij start van de 100-urige buitendienststelling starten we met het opvijzelen van de Zuidbrug. Als de brug is gezekerd, starten we met de spoorwerkzaamheden op de Zuidbrug. Ook beginnen we dan met het opvijzelen van de Noordbrug, zodat de spanning van de evenwichtskabels is. We stellen vervolgens de evenwichtskabels van de Noordbrug af, om daarna de Noordbrug af te vijzelen en te controleren of de brug aanligt op de opleggingen (zijdelings), de ballastkisten te ontkoppelen en de haalkabels op de juiste spanning te brengen. Zodra de afstelling van het val van de Noordbrug correct is, starten we het spoorwerk op de Noordbrug. Parallel daaraan stellen we het val van de Zuidbrug af. Vervolgens stopt onze stopmachine het spoor en gaan onze bovenleidingspecialisten aan de slag met het reguleren van de bovenleiding. Zij maken hiervoor gebruik van een automontagewagen

Fotograaf Henri Westerveld