Bekijk alle artikelen

Aanleg opstelterrein De Vork gestart!

Dit weekend zijn we in opdracht van ProRail gestart met het project Spoorzone Groningen.

Met deze eerste stap maken we het bouwterrein in Haren bereikbaar. We brengen er een overweg in dienst aan de Rouaanstraat en brengen twee wissels in. Zo kunnen we zowel via de weg als via het spoor straks op De Vork komen om het nieuwe opstelterrein te kunnen bouwen.

Sporen en wissels
Bij Haren, in de gemeente Groningen splitsen de sporen richting Winschoten en richting Assen. Precies in deze zogenaamde ‘vork’ bouwen we een nieuw groot opstelterrein. Dit weekend zijn we begonnen met het leggen van wissels en sporen op het opstelterrein. We brengen allereerst het ballastbed aan, met over de hele lengte en breedte een hoogte van ruim 70cm. Ook brengen we een overweg in werking waarmee werkverkeer en personeel veilig toegang heeft tot het terrein. 

“Het komt in Nederland zelden voor dat we nieuw spoor bouwen, laat staan in één keer zo’n groot complex. We bouwen het bovendien overdag. Meestal werken we ’s nachts, als de trein niet rijdt.”
Erik van Blokland, projectmanager Strukton Rail Nederland

Opstelterrein
ProRail over het opstelterrein: “Nu is het gebied nog als een maanlandschap met stenen en 320.000 kuub aangebracht zand, maar straks heeft De Vork 11 kilometer spoor en 40 wissels, voorzien van hypermoderne automatische aansturing. Het opstelterrein gaat ruimte bieden voor meer dan 60 treinen (118 bakken NS en 68 bakken Arriva).

Groningen Spoorzone 
Makkelijker en prettiger van en naar de stad Groningen en de noordelijke provincies reizen – daar gaat het om in het project Groningen Spoorzone. Aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen zorgen ervoor dat reizigers per trein, bus, fiets en te voet ook in de toekomst comfortabel, snel en gemakkelijk hun bestemming kunnen bereiken.  ProRail, provincie Groningen, gemeente Groningen, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken samen om dit voor elkaar te krijgen. Het project is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met dit plan nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe. Hierdoor ontstaan snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad.