Sleutelen aan kennis in de outback

Hoe beland je als Struktontechneut helemaal in je eentje in de woestijn van West-Australië? Jan Oosterlaak van Strukton Rail Equipment werd gevraagd om daar zijn specialistische kennis over de kettinghormachine te komen overdragen. Een complexe machine die al rijdend over het spoor meter voor meter het ballastbed uitgraaft, reinigt en vernieuwt. ‘Zo’n machine moet je ruiken, voelen en proeven. Ik hoef hem maar te horen om te weten wat ermee aan de hand is.’

Jan en de kettinghor in Australië

Jan had precies de instelling en de ervaring die de klant in Australië nodig had. Voor een groot spoorvernieuwingsproject had dit bedrijf een tweedehands kettinghormachine uit Italië geïmporteerd. Maar nu moesten de machinisten nog worden opgeleid om ermee te leren werken. Toevallig had men al contact met Strukton Rail Equipment voor hetzelfde project: vier van onze ballastafvoermachines zijn verhuurd aan Australië. Dus lag de vraag voor de hand: ‘Hebben jullie bij Strukton niet iemand?’ Zo vloog Jan Oosterlaak naar een van de onherbergzaamste streken op aarde, de mijnstreek Pilbara in West-Australië.

“Een gebied zo groot als Nederland, waar zeshonderd mannen en vrouwen in the middle of nowhere werken.”

Middle of nowhere

Na twee lange vluchten en een stoffige rit van uren door de woestijn kwam Jan Oosterlaak op zijn bestemming ‘…in een gebied zo groot als Nederland, waar zeshonderd mannen en vrouwen in the middle of nowhere werken.’ Al snel krijgt hij instructies voor het ruige leven in de Outback, zoals het dagelijks meezeulen van liters drinkwater. ‘In de winter al minimaal vijf liter, en die heb je echt nodig. Je voelt de UV haast op je huid.’ Ook basiskennis over de giftige fauna hoort erbij: ‘De kleinste spinnetjes en schorpioenen zijn het giftigst. In de donkere, vochtige wasruimtes zitten slangen graag, daar staan ook waarschuwingsborden bij.’ Het kamp ligt halverwege de spoorlijn die dwars door de onafzienbare rode zandwoestijn loopt. Over deze 426 kilometer dubbelspoor worden dagelijks tienduizenden tonnen ijzererts vervoerd van de mijnen naar de zeehavens van Port Hedland.

“De kleinste spinnetjes en schorpioenen zijn het giftigst. In de donkere, vochtige wasruimtes zitten slangen graag, daar staan ook waarschuwingsborden bij.”

Complexe machine

Op het moment dat Jan Oosterlaak aankwam, stond de ‘ballast cleaning machine’, zoals Jan hem zelf liever noemt, al acht maanden stil op een rangeerspoor, in de brandende zon. ‘Het was eigenlijk redelijk voorspelbaar dat hij niet meteen zou werken’, verklaart hij de situatie. ‘Zelf zijn wij vanaf 1984 meegegroeid met dit type machines, maar voor onze opdrachtgever was dit de eerste. En dan komt-ie ook nog eens in delen aan.’ De tweedehands machine was een gouden kans voor onze opdrachtgever, want de levertijd van een nieuwe machine is twee jaar en die tijd was er niet. In de nieuwe machine van dit merk, Plasser & Theurer, zit heel veel techniek: allerlei bewegende delen die worden aangestuurd, hydraulisch, pneumatisch en digitaal.’ Extra complex is de nieuwste veiligheidstechnologie waarbij sensoren voortdurend controleren of iets op de juiste manier is gebeurd in de machine. ‘Als die sensoren niet het juiste signaal teruggeven, dan krijg je geen vrijgave dat de machine kan doorgaan. Dan kan alles wel goed aangesloten zijn qua werking, maar niet qua controle. En dan valt de machine dus stil.’

Op onderzoek uit

Samen met het team dat hij moest opleiden ging Jan op onderzoek uit. ‘Eigenlijk is dit de mooiste manier van leren, want als die machine het niet doet, moet letterlijk iedereen helpen meezoeken.’ Bij de machine waren zeven ordermappen vol tekeningen en handleidingen geleverd. ‘Voordat je daarin gaat zoeken, moet je wel de relatie kunnen leggen tussen de ene storing en de andere storing. Is het hydraulisch of elektrisch? Komt het door een verkeerde aansluiting of is het een draadbreuk?’ Zo reconstrueerde hij wat er gebeurd was bij de eerste montage. Het waren allemaal kleine dingen, maar als je 3% fout doet op zo’n complexe machine, dan staat dat ding al stil.’ Na ruim twee weken zoeken en nadenken had Jan de machine aan het draaien. Toch liep zijn verblijf uit van de geplande drie tot negen weken.

“Skypen gaat niet. Je hebt er geen verbinding. Om je foto’s door te sturen of op te halen, moet je daar twee uur rijden.”

Kennis overdragen

‘Mijn eerste opdracht was om mensen te laten werken met zo’n machine. Daarnaast moest ik mijn kennis over onderhoud, onderdelen en kleine reparaties overdragen.’ Geen punt voor Jan, die een certificaat heeft om machinisten op te leiden. Hij spande zich in om vooral de manier van denken over te dragen waardoor zijn Australische collega’s voortaan zelf problemen konden oplossen.

‘Bij het doen van elektrische metingen moet je er bijvoorbeeld rekening mee houden dat er vier verschillende elektrische stromen door de machine gaan, die dus ook verschillende aardepunten, dus nul, hebben. Als je de verkeerde nul pakt, kan er iets stuk gaan. Je hebt het canbussysteem, het 24 Voltsysteem, het analoge en digitale systeem. Dat onderscheid moet je weten te maken: welke strip moet je hebben?’

‘Met het berekenen van de kinetische uitslag hadden ze weinig ervaring.’ Tijdens het rijden beweegt de trein een beetje heen en weer. Die uitslag moet goed worden berekend om te weten of treinen elkaar veilig kunnen passeren. ‘Is het verantwoord om de kettinghormachine te laten draaien als op het andere spoor een trein passeert? Hoeveel ruimte is er nog vrij met een passerende trein?’ Jan werkte dat samen met de klant uit voor een presentatie op het hoofdkwartier. Alle mogelijke scenario’s moesten ze doorrekenen: ‘Ze kennen daar de machine niet en willen alle veiligheidsrisico’s uitsluiten. Na heel lange discussies kwamen we erop uit dat de treinen vijf meter van elkaar moeten blijven.’

Terug in Nederland helpt hij nu problemen oplossen door het uitwisselen van foto’s en data via internet. ‘Skypen gaat niet. Je hebt er geen verbinding. Om je foto’s door te sturen of op te halen, moet je daar twee uur rijden.’

Gerelateerd project

Blog_australie1
Blog_australie5
Blog_australie6
Blog_australie7
Blog_australie4