De trein

Wat voor treinen zijn er in Nederland?

In Nederland rijden verschillende soorten treinen. Dit zijn stoptreinen (Sprinters en Buffels), intercity's (dubbeldekkers, koplopers en intercityrijtuigen) en hogesnelheidstreinen (ICE, Thalys en Fyra).

Hoe zwaar is een trein?

Er zijn veel verschillende soorten treinen. Het gewicht van een trein scheelt per soort trein. Je hebt de gewone trein en je hebt trams en metro’s. Trams en metro’s zijn lichter dan gewone treinen. Maar ook gewone treinen hebben verschillende gewichten. Het gewicht hangt af van de lengte van de trein, het aantal wagons, hoe vaak een trein moet stoppen en optrekken, hoe hard een trein kan rijden en waar een trein voor gebruikt wordt (het vervoeren van goederen (goederentrein) of het vervoeren van mensen (reizigerstrein)). Je kunt dus niet zomaar zeggen hoe zwaar een trein is. Record: Op 26 mei 1991 sleepte locomotief 59005 een 1.650 meter lange trein met een totaalgewicht van 11.920 ton, en vestigde hiermee het Europese record van de zwaarste trein die door één enkele locomotief getrokken werd.

Hoe lang is de langste trein?

De langste passagierstrein die in Nederland rijdt, is 400 meter. Er kunnen 1200 mensen in. In andere landen kunnen treinen soms veel langer zijn. De langste trein ooit reed in Australië en die was 7,3 kilometer lang! Goederentreinen mogen in Nederland tot een maximale zo’n 600 meter lang zijn. Dit niet vanwege de lengte of trekkracht, maar anders kunnen ze nergens meer aan de kant gezet worden, bijvoorbeeld op een zijspoor.

Hoeveel mensen kunnen er in een trein?

In de langste trein van de NS kunnen 1.200 mensen zitten.

Heeft een trein wielen?

Ja, een trein heeft wielen en die wielen passen precies op de spoorrails. Aan de wielen zitten namelijk uitstekende randen (flenzen). Die uitstekende randen zorgen ervoor dat de trein de spoorstaven blijft volgen, want een trein heeft nu eenmaal geen stuur zoals auto’s. De wielen van een trein draaien altijd even snel. Soms hebben treinen 'vierkante wielen'. Dat zijn niet echt vierkante wielen, maar door natte bladeren, sneeuw of ijs kunnen de wielen van treinen heel veel rommel meezeulen. Daardoor kunnen de wielen extra veel lawaai maken.

Voor_Achteruit


Kan een trein ook achteruit rijden?

Een trein kan niet achteruit rijden, maar soms toch wel. Dat moeten we even uitleggen. Een trein bestaat vaak uit een locomotief en wagons. Een locomotief is een grote machine die ervoor zorgt dat de trein kan rijden. In de locomotief zit de motor. Wagons zijn eigenlijk alleen maar grote bakken op wielen. Wagons kunnen niet uit zichzelf rijden, maar worden getrokken door een locomotief. De trein rijdt dus altijd de kant uit waar de locomotief zit.

Je kunt ook een trein maken door zowel aan het ene uiteinde een locomotief vast te maken en aan het andere uiteinde ook. Je krijgt dan wagons met aan elk uiteinde een locomotief. De totale trein kan dan eerst door de ene locomotief naar de ene kant getrokken worden en daarna door de andere locomotief naar de andere kant. Een locomotief kan dus net zo hard vooruit als achteruit rijden. De machinist moet alleen van “stuurtafel/dashboard” wisselen.

Hoe wordt een trein onderhouden?

Behalve het spoor moet een trein ook onderhouden worden. Dit gebeurt in een werkplaats. Een werkplaats voor treinen is eigenlijk hetzelfde als een autogarage. Alleen kijken ze in de treinenwerkplaats of de trein goed werkt. Zo controleren ze de deuren, wielen, assen, motor, bekabeling en eigenlijk alles wat in de trein zit. Treinen worden ook schoongemaakt. Dit gebeurt in een speciale wasstraat voor treinen.

Staat jouw vraag er niet bij? Mail ons: info@struktonrail.nl.