In de trein

Hoe gaan de deuren van een trein open en dicht?

Als de trein rijdt of als de trein ergens in het weiland stilstaat, kunnen de deuren niet open. De deuren van een trein kunnen alleen open als de trein op een station stilstaat. Want alleen dan is het veilig om in en uit te stappen. De deuren gaan weer dicht voordat de trein gaat wegrijden. Eerst kijkt de conducteur of het veilig is, dan blaast hij op zijn fluitje en dan gaan de deuren dicht. Je kunt ze dan niet meer openen. De deuren gaan dus niet altijd even lang open en dicht. Hoe langer een trein stilstaat op een station, hoe langer de deuren open en dicht kunnen.

Hoe hard kan een trein?

Er zijn verschillende soorten treinen en elke soort trein heeft zijn eigen maximumsnelheid. In Nederland mogen de treinen maximaal 140 kilometer per uur rijden. Er zijn ook hogesnelheidstreinen. Dat zijn treinen die veel harder kunnen, tot wel 360 kilometer per uur. De ICE (die in Nederland en Duitsland rijdt) en de Thalys (die in Nederland, België en Frankrijk rijdt) kunnen 300 kilometer per uur rijden, maar die snelheid rijden ze in Nederland nog niet.

Voor hele snelle treinen moet de spoorlijn wel speciaal gebouwd zijn. Als je heel hard over een spoorlijn rijdt moeten de bochten niet te scherp zijn en de spoorrails extra stevig gebouwd zijn. De spoorlijn heet dan een hogesnelheidslijn.

De Franse TGV heeft op 3 april 2007 een snelheidsrecord gevestigd van afgerond 575 km/h.

Wat gebeurt er als je aan de noodrem trekt?

Als de machinist een gevaarlijke situatie ziet (bijvoorbeeld iemand die op het spoor loopt of iemand die onder de spoorbomen doorpiept) kan hij of zij een snelremming maken. Als je als passagier aan de noodrem trekt staat de trein stil binnen zijn eigen lengte. Dat is heel erg snel, en iedereen zit dan ook tegen de wand van de coupé geplakt. Het effect van een snelremming en noodremming is hetzelfde. Als reiziger mag je bij dreigend gevaar ook aan de noodrem trekken. Maar zomaar voor de lol aan de noodrem trekken mag niet en wordt bestraft door de politie.

Wat gebeurt er als een machinist in slaap valt?

In de cabine van de machinist zit een voetpedaal (dodeman) die hij of zij iedere minuut moet intrappen. Zo controleert de trein of de machinist niet in slaap is gevallen. Als de machinist wel in slaap is gevallen en het voetpedaal niet beweegt remt de trein vanzelf.

Staat jouw vraag er niet bij? Mail ons: info@struktonrail.nl.