Onderweg met de trein

Hoe rijdt een trein?

Een trein rijdt over spoorrails. De wielen van de trein passen daar precies op. De meeste treinen zijn elektrisch. Die treinen krijgen stroom uit de bovenleiding en kunnen daardoor in beweging komen. Er zijn ook treinen die op diesel rijden, net als een auto. Dat zijn dieseltreinen. Dieseltreinen hebben geen bovenleiding nodig, maar ze kunnen ook op spoor rijden waar bovenleiding boven hangt. Alleen gebruiken ze dan de bovenleiding niet. Om een trein te laten rijden, heb je een machinist nodig. De machinist zit in de treincabine. Hij kan de trein starten, de trein sneller of langzamer laten rijden en remmen.

Wie maakt het reisschema van alle treinen?

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is het grootste spoorwegbedrijf van Nederland. De NS maakt elk jaar een vervoerplan. Hierin staan onder andere de wijzigingen in de dienstregeling van de treinen. Behalve treinen moeten er soms ook mensen het spoor op om ervoor te zorgen dat het spoor goed wordt onderhouden. Dat wordt ook gepland in het schema. Als er onderhoud wordt uitgevoerd, kunnen er natuurlijk geen treinen rijden, want dat zou te gevaarlijk zijn. Daarom gebeurt het onderhoud meestal in de nacht en in het weekend, want dan hebben de reizigers er het minste last van.

Wat is een spoorwegovergang?

Een spoorwegovergang is de plek waar je een spoorlijn over kunt steken. Een overweg kan beveiligd of onbeveiligd zijn. Een beveiligde spoorwegovergang is een overgang met slagbomen, een rood knipperend licht en een belsignaal. Een onbeveiligde spoorwegovergang heeft dit niet. Plaatjes van borden vind je hier.

Hoe werkt een spoorwegovergang?

Vroeger werden beveiligde overwegen bewaakt door een overwegwachter. Als er een trein aankwam werd de overwegwachter gewaarschuwd door een belsignaal van een kloksein (overwegklok). Hij wist dan dat hij de mensen moest tegenhouden en de bomen of rolhekken bij de overweg moest sluiten.

Tegenwoordig gebeurt het open- en dichtgaan van de slagbomen haast overal automatisch. Bij een beveiligde overweg wordt de aanwezigheid van een trein op enige afstand van de overweg gedetecteerd. Gedetecteerd is een moeilijk woord voor opgemerkt worden. De afstand waarop een trein wordt opgemerkt hangt af van de maximale snelheid van de trein en de breedte van de spoorwegovergang. Als een trein langzamer rijdt dan de maximale snelheid is de overweg langer gesloten.

Hoe voorkom je dat treinen gaan botsen?

Nederland heeft een heel druk spoorwegnet. Er rijden wel 5.000 passagierstreinen per dag. Daarnaast rijden er treinen die goederen vervoeren. Net als bij vliegtuigen is er voor treinvervoer een verkeersleiding. Deze verkeersleiding zorgt ervoor dat de treinen niet tegen elkaar botsen. Daarnaast is iedere trein/locomotief uitgerust met een ATB-systeem (automatische trein beïnvloeding). Dit syteem stopt de trein automatisch als de machinist door een rood sein rijdt.

Heeft elke plaats in Nederland een treinstation?

Nee, niet elke plaats heeft een treinstation. In totaal zijn er 390 treinstations in Nederland. Er zijn veel meer plaatsen dan stations. Niet overal kan een station worden gebouwd. Dit is namelijk erg duur en er is niet altijd ruimte voor.

Treinstations zijn er in allerlei soorten en maten. In totaal 390. Er zijn kleine stationnetjes op het platteland, daar komen minder treinen dan op heel grote stations in grote steden, waar heel veel treinen vertrekken. NS heeft de stations ingedeeld in kleine, middelgrote, grotere en hele grote stations.

Waarom reizen mensen met de trein?

In Nederland reizen er dagelijks zo’n 1,2 miljoen mensen met de trein. Mensen gaan met de trein naar evenementen, naar hun werk, een dagje uit of op bezoek bij familie. Het is een goed alternatief voor de auto, en ook beter voor het milieu. Vanaf het station kun je verder reizen met bijvoorbeeld de bus, tram en/of metro, maar ook met een (vouw)fiets!

Staat jouw vraag er niet bij? Mail ons: info@struktonrail.nl.