Werk aan het spoor

Wanneer kun je aan het spoor werken?

Om aan het spoor te kunnen werken moeten er op dat moment natuurlijk geen treinen rijden. Daarom gebeurt dit vaak ’s nachts en in de weekenden. Het spoor wordt dan afgezet zodat mensen veilig aan het spoor kunnen werken. Dit heet een buitendienststelling.

Welke machines en gereedschappen gebruik je om spoor te bouwen en te onderhouden?

Om het spoor te bouwen en te onderhouden heb je machines en gereedschappen nodig. Er zijn veel verschillende soorten machines. Hieronder een paar van de belangrijkste.

Vernieuwingstrein
Met deze trein wordt het spoor vernieuwd. Het is een heel lang gevaarte. De vernieuwingstrein vervangt de oude dwarsliggers en spoorrails door nieuwe. Dit gaat helemaal automatisch. De trein tilt de spoorrails op, raapt de oude dwarsliggers eruit en legt er direct nieuwe neer. De nieuwe dwarsliggers komen precies op de goede plek te liggen. Daarna legt de vernieuwingstrein weer nieuwe rails neer. Het enige wat met de hand gebeurt, is het vastmaken van de nieuwe rails op de nieuwe dwarsliggers. Daarvoor lopen twee mensen met de trein mee. In deze film kun je goed zien hoe het werkt.

Locomotieven
Locomotieven trekken een trein vooruit. Locomotieven kunnen voor veel verschillende dingen worden ingezet. Bijvoorbeeld om spoormaterialen te vervoeren die nodig zijn bij spooronderhoud.

Stopmachines
Als het spoor niet helemaal recht ligt, wordt een stopmachine gebruikt om de ballast op te schudden. Dit heet het lichten, schiften en onderstoppen van het spoor. Bekijk hierover een film.

Ballastprofileermachines
Ballastprofileermachines komen in actie voor of na het stoppen van het spoor. De machines schuiven de ballast die naast het spoor ligt tegen de rails aan en tussen de rails in. Daarna borstelen ze de spoorrails weer schoon. De ballast die over is, wordt weer buiten ‘gespuugd’.

Ballastreinigingmachines
Deze machine maakt de ballast weer helemaal schoon en opnieuw bruikbaar. Een voorbeeld van zo’n machine is de kettinghormachine. De kettinghoormachine graaft met een graafketting de oude ballast onder dwarsliggers weg en transporteert deze naar een zeef. In de zeef wordt het bruikbare materiaal eruit gezeefd. De bruikbare ballast wordt teruggebracht in het spoor. Het overige materiaal wordt via transportbanden afgevoerd in grote wagons die MFS-wagens worden genoemd. In dit filmpje zie je hoe dit werkt. 

Bovenleidingmaterieel
Ook om de bovenleiding aan te leggen, te vernieuwen en te onderhouden zijn er machines. Er zijn verschillende soorten machines: de hefbordeswagen, de Gemma, de automontagewagen en kranen. In dit filmpje zie je de Gemma in actie.

De hefbordeswagen, de automontagewagen en veel kranen kunnen op de weg én op het spoor rijden. Voor op de weg hebben ze normale autobanden. Als ze op het spoor gaan, worden de banden omhoog geklapt en staan ze op spoorwielen. Dit noem je railwegmachines.

Alle bovenleidingmachines hebben een of meer bordessen waar je op kunt staan om aan de bovenleiding te werken. Die bordessen kunnen op allerlei hoogtes worden ingesteld. De bordessen zijn altijd uitgerust met hekjes. Daarnaast moet je altijd een valbeveiliging gebruiken als je op het bordes werkt, zodat je niet naar beneden kunt vallen.

Spoorkranen
Spoorkranen zijn spoorgebonden hijskranen die worden ingezet voor het leggen van wissels en andere hijsklussen in het spoor.

Staat jouw vraag er niet bij? Mail ons: info@struktonrail.nl.