Bovenleidingvernieuwing Brussel

In opdracht van de Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel vernieuwt en moderniseert Strukton Rail de bovenleiding op alle sporen van de Noord- Zuidverbinding in Brussel.

Projectdetails

Strukton Rail breekt de oude bovenleiding af, plaatst nieuwe steunarmen en V-ophangen en trekt de nieuwe bovenleiding. Daarnaast vinden nevenwerkzaamheden plaats, zoals het vervangen van honderd schakelaars en het aanleggen van 200 km aardingskabel.

Strukton zet de bovenleidingvernieuwingstrein Gemma in. Het werken met de Gemma gaat twee keer zo snel als met de traditionele methode.

De werkzaamheden vinden plaats in zes grote buitendienststellingsweekenden. Per weekend, van vrijdagavond tot maandagochtend half vijf, wordt steeds één spoor volledig vernieuwd.

Infrastructuur

Tunnel

Onderdeel van het werk is het vervangen van alle bovenleidingen in de 2 kilometer lange tunnel met zes sporen. Deze tunnel bevindt zich onder het Centraal Station van Brussel. Aan de noordkant van de tunnel komen 16 sporen uit, aan de zuidkant 22.

Noord-Zuidverbinding Brussel

De Noord-Zuidverbinding in Brussel verbindt de stations van Brussel-Noord en Brussel-Zuid met elkaar. De spoorverbinding is met zo'n twaalfhonderd treinen per dag een van de drukste verbindingen ter wereld.

Kijkje bij de werkzaamheden

_HzSgv8DI_g

Gemma in actie

jOIZVWjrx20