DRIS TramPlus Rotterdam

DRI TramPlus staat voor Dynamische ReisInformatie voor de tram op de TramPlus lijnen in Rotterdam. TramPlus is het concept voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) voor de tram in Rotterdam. Het DRI systeem draagt hier aan bij door real time de verwachte vertrektijd op de TramPlus haltes te presenteren.

Opdrachtgever:
Rotterdamse Elektrische Tram (RET)
Locatie:
Rotterdam
Activiteit:
Informatiesystemen
Land:
Nederland
DRIS_tram1_pro_ca
DRIS_tram2_pro_ca
DRIS_tram3_pro_ca
DRIS_tram4_pro_ca

DRIS Tramplus Rotterdam

Strukton Systems is als systeem integrator verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie, zoals projectmanagement, basic- en detailengineering, inkoop, installatie, het testen en het in bedrijfstellen. Naast het installeren en het realiseren van de benodigde software draagt Strukton Systems zorg voor de display – vormgeving en de esthetisch verantwoorde ophangconstructies. Mede hierdoor vormt het geleverde een architectonisch geheel met de omgeving. Voor het project is gelijktijdig een service- en onderhoudsovereenkomst afgesloten. Het DRI TramPlus systeem omvat inmiddels circa 80 trams en 175 haltes op 5 tramlijnen.

Reisinformatie

Per tramhalte wordt de actuele wachttijd van de tram getoond op haltedisplays. Veranderingen in de rijtijden, door bijvoorbeeld vertragingen, worden geregistreerd en vergeleken met de dienstroostertijden. De nieuwe, werkelijke vertrektijden worden berekend en de geprognosticeerde vertrektijden worden doorgestuurd naar alle overige halteplaatsen en getoond op de display(s).

Naast de applicatiesoftware bestaat het systeem uit een uitgebreide test- en diagnoseschil. Op basis hiervan is RET in staat de werking van de infrastructuur en de displaysystemen te analyseren zonder daadwerkelijk aanwezig te zijn.
Voor het dynamische gedrag wordt gebruik gemaakt van de actuele voertuigposities. Deze positie wordt bepaald door GPS en Odometer te combineren. Deze informatie wordt vanuit het voertuig draadloos met KAR of GPRS doorgegeven aan het centrale systeem. Vervolgens wordt de verwachte vertrektijd voorspeld door de actuele voertuigposities te combineren met gebruikelijke rijtijden volgens de dienstregeling.