Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath

We voorzien het 6,5 km lange spoor tussen Landgraaf en het Duitse Herzogenrath van een splinternieuwe bovenleiding. En om het spoor te voorzien van spanning bouwden we een nieuw onderstation in Eygelshoven en een nieuw schakelstation in Landgraaf. De elektrificatie is nodig om eind 2018 te kunnen starten met een rechtstreekse treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Fotograaf: Bouwfotografe

Uitdaging

Een extra uitdaging bij dit project is het verschil in bovenleiding in Nederland en Duitsland. Hiervoor legde Strukton Rail een spanningssluis aan. Zo verloopt de overgang van de Nederlandse naar de Duitse bovenleiding soepel. Met de internationale kennis die Strukton Rail in huis heeft hebben we een technisch hoogstandje laten zien.

Internationaal

Het traject Landgraaf – Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering ging voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Eind 2019 zal Arriva één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden.