ERTMS Jutland (Denemarken)

Het consortium van Thales en Strukton Rail (voorheen Balfour Beatty Rail Scandinavia) is verantwoordelijk voor de turnkey levering van ERTMS level 2, baseline 3, op het westelijk deel van het Deense spoornetwerk. ERTMS is het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem. De afkorting staat voor European Rail Traffic Management System. Het project omvat het volledige ontwerp, de levering en installatie van alle beveiligingssystemen voor de infrastructuur, waaronder treindetectie, wisselstellers, relais, blokbeveiliging, bekabeling, technische gebouwen, seinborden en het treindienstleidingsysteem. Ook is het consortium verantwoordelijk voor het onderhoud van 25 jaar.

Projectdetails

In totaal beslaat het project een kleine 1.200 km spoor in Jutland, ongeveer 60% van het Deense spoornetwerk. Het contract, Fjernbane Infrastructure West, is een van de meest omvangrijke seinwezenprojecten in de wereld.

Binnen het consortium met Thales is Strukton Rail verantwoordelijk voor alle installatie-activiteiten. Een van de uitdagingen is dat het nieuwe beveiligingssysteem met minimale verstoring van de treindienst moet worden geïnstalleerd. Strukton brengt zijn lokale aanwezigheid, installatie- en migratiedeskundigheid en ERTMS-ervaring in, en Thales zijn ERTMS-deskundigheid.

Treinbeveiligingsprogramma

Het project Fjernbane Infrastructure West is onderdeel van het omvangrijke treinbeveiligingsprogramma van Banedanmark. Tot 2021 wordt het gehele spoornetwerk in Denemarken uitgerust met ERTMS; tot 2018 wordt de S-bane in Kopenhagen uitgerust met het treinbeveiligingssysteem CBTC. Deze ingrijpende technologische verandering in de treinbeveiliging moet de capaciteit en mogelijkheden van het Deense spoorwegnetwerk optimaliseren.