Spoorvernieuwing Moerdijkbrug

Door het zeer toenemende treinverkeer vanaf de jaren ’50 denderen de treinen tegenwoordig af en aan over de Moerdijkbrug. Dit vraagt om nieuwe technieken om de trein veilig en betrouwbaar over de brug te laten rijden.

Lange spoorstaven

De stalen Moerdijkbrug zet bij warm weer uit en wordt bij koude temperaturen korter. Daarom zijn er bij de overgangen van de brugdelen speciale voorzieningen nodig. Op de Moerdijkbrug bouwden we compensatiesystemen met langere spoorstaven: namelijk tot wel 157 meter. Hierdoor hoefden alleen de beide compensatiesystemen op een brugdeel aan elkaar gelast te worden. Dat zal gebeuren met twee thermietlassen op het midden van elk brugdeel. Dit is uniek en nog niet eerder uitgevoerd. Het zorgt ervoor dat het toegenomen treinverkeer veilig over het spoor kan blijven rijden. 

Lassen

ES-lassen zijn kleine openingen in het spoor. Passerende treinen verbinden de twee uiteinden van deze openingen met de wielen, waardoor er contact wordt gemaakt. Door dat contact weet de verkeersleiding waar de treinen zich bevinden. Deze ES-lassen gaan maximaal tien jaar mee. Om deze lassen over tien jaar vakkundig te kunnen vervangen, maken we aan weerszijden van de ES-lassen gaten van 50 bij 50 centimeter zodat deze eenvoudig uitgewisseld kunnen worden. Zo zijn we voorbereid op de toekomst.

Krukrubber

Op het vaste land zijn de spoorstaven met schroeven op houten of betonnen dwarsliggers gemonteerd die in steenslag zijn gelegd. Op de Moerdijkbrug zijn de spoorstaven ingegoten in een zogenaamde dekplaat, waarin goten zijn gevormd. Hierin worden de spoorstaven gepositioneerd die vervolgens worden ingegoten met een krukrubber emulsie. Om de spoorstaven te kunnen vernieuwen, worden de oude spoorstaven met een zogenaamd pizzames uit de goot gesneden, uitgenomen en afgevoerd. Nadat de goten geheel zijn schoon gemaakt kunnen de nieuwe spoorstaven gepositioneerd worden en worden ze opnieuw ingegoten. Het vernieuwen van ingegoten spoorstaven is bijzonder intensief en vraagt de nodige technologische kennis van Strukton.