Spoorvernieuwing Veluwe

Bij topprestaties hoort een topconditie. Dat is de aanleiding geweest om maar liefst 18 kilometer spoor tussen Apeldoorn en Stroe in negen dagen tijd te vernieuwen. Fotograaf: René van der Waal

Wat is er vernieuwd?

Ruim 18 kilometer spoor tussen Apeldoorn en Stroe. De dwarsliggers en ballast zijn vervangen. Over een lengte van ruim 1500 meter zijn de spoorstaven vervangen. Verder is er bij emplacement Stroe 900 meter spoor vervangen. Hiervoor zijn bestaande spoorstaven hergebruikt. Het spoor is teruggeplaatst op de bestaande ballast en vervolgens is de Kettinghor in actie gekomen om de bruikbare ballast en de nieuwe ballast weer terug te brengen in het spoor.

Naast de werkzaamheden op de spoorbaan zijn ook een aantal overwegen vernieuwd. Zo zijn er spoorstaven vervangen voor een Harmelen overweg en zijn er meerdere overwegen omgebouwd van type zwaar universeel naar het type Strail.

Machines

De inzet van de Kettinghor is de binnen dit project voor groot belang geweest. Deze machine heeft de oude ballast onder dwarsliggers weggegraven en getransporteerd naar een zeef. In de zeef is het bruikbare materiaal eruit gezeefd. Vervolgens is de bruikbare ballast teruggebracht in het spoor. Het overige materiaal is via het spoor afgevoerd in MFS wagens. Andere machines die in actie zijn gekomen gedurende het project zijn een aantal kranen op lorries, de stopmachine en de ballastprofielploeg.