Sporen in Den Bosch

Strukton Rail verzorgde in opdracht van ProRail de bovenbouw van het project Sporen in Den Bosch. Het project omvatte de vernieuwing het gehele spoorsysteem, inclusief spoorbouw, bovenleiding, beveiliging, wisselverwarming, de stationskap en verlenging van de perrons. Door de vernieuwing is de doorstroming en betrouwbaarheid rond station ’s-Hertogenbosch verbeterd. De vervoersstromen zijn nu beter gescheiden en er liggen minder wissels, zodat treinen met een hogere snelheid het station kunnen binnenrijden en weer verlaten.

Opdrachtgever:
ProRail
Locatie:
Den Bosch
Activiteit:
Spoorwerk
Land:
Nederland
Trein zonsopkomst_Pro
SiDB111_apci
DenBosch_reizigers
SiDB112_apci

Werkzaamheden

In dit multidisciplinaire project verzorgde Strukton Rail de engineering, uitvoering en coördinatie. Diverse onderdelen van Strukton en andere partijen waren bij dit project betrokken.

De werkzaamheden bestonden uit:

  • Vernieuwen van het spoorsysteem
  • Realiseren en aanpassen van perrons, overkappingen en stijgpunten naar de traverse
  • Aanpassen van het spoorsysteem ten behoeve van de perronverlengingen
  • Aanpassen, uitbreiden en onderbrengen van elektrotechnische systemen en constructies
  • Aanpassen en verplaatsen van kabels en leidingen rond station Den Bosch
  • Realiseren van geluidsdempers in verschillende sporen

Sporen in Den Bosch

Het bovenbouwcontract waarvoor Strukton Rail opdracht kreeg, maakt deel uit van het project Sporen in Den Bosch, wat gericht is op het oplossen van verschillende knelpunten op station ‘s-Hertogenbosch en omgeving. De aanpassing van de spoorinfrastructuur maakt Den Bosch klaar voor meer treinverkeer.

Projectverloop

  • Strukton heeft tijdens de zomer van 2012 een noodperron aangelegd en sporen, wissels, bovenleidingconstructie, beveiligingsinstallaties, het omroepsysteem, het perron en de perronkap vernieuwd. 
  • In april 2013 heeft Strukton nieuw spoor op de fly-over gebouwd en een vernieuwd en verlengd derde perron met nieuwe perronkap in dienst genomen. 
  • In de zomer van 2013 werd de brug over de rivier de Dieze gesloopt en vervangen door een stillere spoorbrug. Het spoor over de Dieze aan de noordkant van het station werd verdubbeld en het aantal wissels aan de noordzijde werd verminderd. Verder werd het emplacement vernieuwd en werden perrons verlengd. Strukton Rail voerde de coördinatie over de werkzaamheden uit. 
  • In de zomer van 2013 schoof Heijmans twee nieuwe betonbruggen over de Dieze in. Op deze betonbruggen legde Strukton daarna nieuw spoor aan. 
  • In het voorjaar van 2014 sloot Strukton de nieuwe sporen aan de zuidzijde van het station aan.

Duurzaam

Strukton Rail zorgde ervoor dat de vrijgekomen beton-, staal-, ijzer- en koperproducten zoveel mogelijk zijn hergebruikt. Daarnaast maakte het projectteam gebruik van de bestaande vestiging van Strukton Rail in Den Bosch. Het projectteam zat hierdoor op loopafstand van het station en van het Bouwbureau van ProRail. Dit leverde een besparing in brandstof op.

Timelapse aanleg sporen in Den Bosch

w09bK8IgmHk

Sporen in Den Bosch Voorjaar 2014 - deel 2

v4VIxd7lB3o

Videojournaal Sporen in Den Bosch voorjaar 2014 - deel 1

4zx1ATtmt2M

Eerste trein over het nieuwe spoor

sOUg3u5cxUY