Vermogenselektronica voor Rangeerlocomotieven

Strukton levert de vermogenselektronica voor het nieuwe platform rangeerlocomotieven van GMEINDER LOKOMOTIVEN. Het is de eerste toepassing van het flexibele vermogenselektronicaconcept van Strukton voor kleine series ‘specials’. Het systeem van Strukton is voor zowel de aandrijfelektronica als de boordnetelektronica bedoeld, opgebouwd met identieke modules hardware. Dit vereenvoudigt de ontwikkeling, productie en onderdelenvoorziening.

Locomotieven

De eerste klant voor dit platform heeft twee voertuigen besteld, zowel in de dual dieselvariant als in de diesel-batterijvariant. Daarbij zit de optie om er nog vier bij te bestellen.

GMEINDER LOKOMOTIVEN ontwikkelt een nieuw platform twee-, drie- of vierassige rangeerlocomotieven. Afhankelijk van klantwensen kunnen deze aangedreven worden door een dieselgenerator, batterijen, derde rail of een combinatie daarvan.

De gevestigde orde voor rangeerlocomotieven op fabrieksterreinen waren tot voor kort drie-assers. Op fabrieksterreinen liggen vaak korte bochten, hetgeen een korte wielbasis noodzakelijk maakt. Bij transport naar een andere locatie is stabiliteit bij hogere snelheden daarentegen belangrijk. Dat vraagt nl. om een lange wielbasis. Het voordeel van drie-assers zijn de relatief lage productiekosten (een wielstel minder). Nadelen zijn de beschikbare maximale trekkracht en hoofdbaanstabiliteit (snelheid vaak beperkt of het voertuig is zelfs niet toegelaten).

Vierasser

GMEINDER LOKOMOTIVEN biedt met een vierasser een onconventionele oplossing. Deze heeft een grotere trekkracht bij het rangeren, en betere stabiliteit op de hoofdbaan. Door zijn compacte bouw is de vierasser van GMEINDER LOKOMOTIVEN toch even kort als concurrerende drie-as locomotieven. Door de twee bogies komt hij toch goed de korte bochten door.

Specials

Railtransport kent vele types treinen voor onderhoud, rangeren, reddingswerkzaamheden en andere speciale werkzaamheden. Omdat deze treinen veelal in relatief kleine series worden gebouwd, heten ze vaak ‘specials’.

Configuraties

Grofweg zijn de volgende configuraties te onderscheiden:

Spezialanfertigungen

 

Grote industriële partijen, denk aan autofabrikanten, staalfabrieken, havens en chemische fabrieken, hebben soms tot 30 kilometer spoor op hun terrein, met diverse locomotieven die het terrein nooit verlaten. De uitdaging voor de voertuigfabrikanten voor deze partijen is dat de eenmalige kosten over weinig (meestal twee tot vijf) voertuigen moet worden verdeeld. Vaak leidt dit tot sub-optimale oplossingen of oplossingen die niet geschikt zijn voor het hoofdspoor.

Duurzaam en flexibel

Rangeerlocomotieven hebben vaak tot 75% stilstand/wachttijd, waardoor er veel werk van wordt gemaakt om de emissies te verminderen. Om emissies en brandstofverbruik te reduceren, is de GMEINDER LOKOMOTIVEN Dual Diesel variant uitgerust met twee dieselgeneratoren die bij lagere vermogens naar behoefte in- en uitgeschakeld kunnen worden.

Watergekoeld

Daarnaast biedt GMEINDER LOKOMOTIVEN met de Strukton oplossing watergekoelde vermogenselektronica met goed afgesloten compartimenten. Voor de eindklant is dit een belangrijk punt, aangezien zijn fabrieken veel geleidend stof in de lucht hebben hangen.

Flexibel

Om klanten met verschillende voertuigconfiguraties toch met één standaard te kunnen voorzien, heeft Strukton Rolling Stock een flexibel systeem ontwikkeld. De oplossing zit hem onder meer in:

  • Monorailaandrijving
  • Gebruik van waterkoeling voor de IGBT's
  • Een inbouwmaat voor de industriestandaard

Meer over de flexilibiteit van het systeem is te lezen in ons projectblad.

Meer informatie