Bovenleidingsmaterieel

Het bovenleidingsmaterieel wordt ingezet voor de aanleg, vernieuwing en het onderhoud van bovenleidingssystemen. Naast het traditionele bovenleidingsmaterieel beschikt Strukton Rail over een aantal innovatieve machines, zoals de bovenleidingvernieuwingstrein Gemma en de hefbordesauto HBA XL.

Bovenleidingvernieuwingstrein Gemma

De bovenleidingvernieuwingsstrein Gemma is geschikt voor het vervangen en de nieuwbouw van bovenleiding. Bij vernieuwing kan de Gemma in één trek de rijdraad vervangen. Bij nieuwbouw van 16/25 kV bovenleidingsystemen trekt de Gemma de draagkabel en de rijdraad in één keer. Ook de feederleiding en de aardkabel kunnen, afhankelijk van de afstand hart spoor en de paal, in één keer worden getrokken.
Het werken met de geavanceerde bovenleidingstrein Gemma gaat twee keer zo snel als met de traditionele methode.

Hefbordesauto XL VRB 25 KL

De hefbordesauto XL VRB 25 KL wordt gebruikt voor de nieuwbouw van de bovenleiding. De hefbordesauto is uitgerust met een lang werkdek dat aan de voor- en achterkant uitschuifbaar is voor het trekken van rijdraad. De auto is uitgerust met drie bordessen, waarvan twee grote bordessen die alleen verticaal omhoog kunnen. Het kleine middelste bordes kan tot een werkhoogte van 10 meter komen en kan tot 3,2 meter buiten het spoor verschuiven. De bordessen kunnen elektrisch gekoppeld worden, waardoor het mogelijk is om met één schakelaar drie bordessen gelijktijdig omhoog of omlaag te bewegen. Voor het kleine bordes staan twee draadlifters die de draagkabel kunnen tillen of de rijdraad kunnen leiden bij het draadtrekken.

De hefbordesauto heeft een werkplaats met een apart deel, waardoor het mogelijk is om vier passagiers mee te nemen. Achterop de auto staat een autolaadkraan die tot aan het kleine, voorste bordes kan komen. Deze auto heeft een treinrem geschikt voor 100 ton treingewicht.

Automontagewagen VRB 17 KL

De automontagewagens van het type VRB 17 KL worden ingezet voor reparatie en onderhoud aan de bovenleiding. De wagens zijn uitgerust met twee bordessen; één groot bordes dat alleen verticaal omhoog kan en één klein bordes. Het kleine bordes zit voor op de wagen, kan tot een werkhoogte van 8,2 meter komen en tot 2,6 meter buiten het spoor verschuiven.

De automontagewagen heeft een werkplaats die de mogelijkheid biedt om twee passagiers mee te nemen.

Stormobil LRB

De Stormobilen zijn speciaal gebouwd voor het werken aan de draagconstructie van de bovenleiding. Ze worden tevens ingezet voor reparatie en onderhoud aan de bovenleiding. De auto's zijn uitgerust met een hoogwerker en een draadlifter. Onder de laadvloer van een Stormobil zijn een aantal kasten aangebracht voor het opbergen van materiaal en gereedschap.

Hefbordeswagen HBW 8 / 9 / 12

De hefbordeswagen HBW 8 / 9 / 12 wordt ingezet voor de nieuwbouw van bovenleiding en is een railgebonden voertuig dat is voorzien van twee vaste hefbordessen en één klein hefbordes. De hefbordeswagen heeft een autolaadkraan op één van de kopkanten staan die tot aan het kleine bordes kan komen. Op één van de hefbordeswagens is een constructie gebouwd die het mogelijk maakt om de railing van de vaste bordessen vanaf de laadvloer omhoog te zetten.

Mobiele hijskraan RT 16-14

De mobiele hijskraan Liebherr RT 16-14 is uitgerust met een rupsonderstel en een driedelige, hydraulische, telescoperende giek. De hijskraan is voornamelijk ontworpen om in het spoor vanaf platte wagons te werken. Hierbij kan de kraan eenvoudig naar zijn last toe rijden om daarna het geheel snel langs de baan te verplaatsen. De mobiele hijskraan is uitgerust met een lastmomentbeveiliging, met diverse tabellen, voor het werken in verkanting. De kraan is tevens uitgerust met een sectorbeveiliging.

Indien nodig kan de kraan door middel van twee speciale oprijbruggen van zijn eigen wagon aan de zijkant afrijden.

Gemma

9XyPCMtA3Yk