Spoorvernieuwingsmaterieel

Binnen de categorie spoorvernieuwingsmaterieel valt het materieel dat Strukton Rail inzet voor het aanleggen en het vernieuwen van dwarsliggers en spoorstaven.

Vernieuwingstrein P95

De vernieuwingstrein is geschikt voor het vervangen van dwarsliggers en spoorstaven in één werkgang. Ook is het mogelijk om alleen de dwarsliggers te vervangen. De aanvoer van nieuwe en afvoer van de oude dwarsliggers gebeurt door één of twee portaalkranen. Deze portaalkranen nemen iedere keer 30 dwarsliggers mee en rijden hiervoor over speciale dwarsliggerwagons. De machine kan zowel houten, betonnen als stalen dwarsliggers verwerken.

Dwarsliggertrein 1

De dwarsliggertrein 1 kan achter de P90 gebruikt worden of in combinatie met de Pony nieuwbouwtrein van CLF Italië.

De wagons zijn voorzien van loopsporen met een spoorwijdte van 2930 mm waarover de portaalkranen van de vernieuwingstrein heen rijden. Op de wagons passen 54 dwarsliggers achter elkaar, deze mogen drie hoog worden gestapeld.

Indien gewenst kunnen de wagons ook voor andere doeleinden worden ingezet zoals bijvoorbeeld het transporteren van spoorsecties.

Dwarsliggertrein 2

De dwarsliggertrein 2 wordt gebruikt in combinatie met de Matisa P95. De wagons zijn voorzien van loopsporen met een spoorwijdte van 2806 mm waarover de portaalkranen van de vernieuwingstrein overheen rijden.

Op de wagons passen 60 dwarsliggers achter elkaar, deze mogen in pakketen van 30 stuks 3 hoog worden gestapeld. Zo kunnen 180 dwarsliggers NS90 per wagen worden vervoerd.

Indien gewenst kunnen de wagons ook voor andere doeleinden worden ingezet zoals bijvoorbeeld het transporteren van spoorsecties.

Portaalkranen PTH-350

De portaalkranen PTH-350 werken altijd in een set van twee stuks. Deze portaalkranen worden gebruikt om spoorsecties van circa 30 meter te verwijderen en/of in te brengen.

Hiervoor rijden de portaalkranen over een hulpspoor. Tevens is het voor de portaalkranen mogelijk om, met behulp van een evenaar, dwarsliggers uit te leggen. De portaalkranen zijn uitgerust met hydraulische tangen voor het oppakken van secties. De portaalkranen worden op een speciale wagon vervoerd. Vanaf deze wagon zetten de portaalkranen zich af op het hulpspoor.



Vernieuwingstrein P95

n2QBapzm7v4