Stopmachines

Voor het lichten, schiften en onderstoppen van sporen worden rechtspoorstopmachines ingezet. Bij wissels wordt de ballast onder de dwarsliggers gebracht met wisselstopmachines die beschikken over pickelkasten die onafhankelijk van elkaar te verschuiven zijn. De meetapparatuur op de machines bepaalt tot op tienden van milimeters nauwkeurig de juiste hoogteligging.

Stopmachine 09-3X

De stopmachine 09-3X is bedoeld voor het lichten, schiften en onderstoppen van sporen. De machine is uitgerust met een satelliet die geschikt is voor het gelijktijdig onderstoppen van drie dwarsliggers. Bij deze continustopmachine (CSM) rijdt de machine zelf langzaam door en beweegt de stopkast onder de machine door. Hierdoor kan een hoge werksnelheid worden behaald.

Stopmachine CSM 09-16

De stopmachine CSM 09-16 is bedoeld voor het lichten, schiften en onderstoppen van sporen. De machine is uitgerust met een satelliet die één dwarsligger tegelijkertijd kan onderstoppen. Bij deze continustopmachine (CSM) rijdt de machine zelf langzaam door en beweegt de stopkast onder de machine door. Hierdoor kan een hoge werksnelheid worden behaald.

Stopmachine CSM 09-32

De stopmachine CSM 09-32 is bedoeld voor het lichten, schiften en onderstoppen van sporen. De machine is uitgerust met een satelliet die geschikt is voor het gelijktijdig onderstoppen van twee dwarsliggers. Bij deze continustopmachine (CSM) rijdt de machine zelf langzaam door en beweegt de stopkast onder de machine door. Hierdoor kan een hoge werksnelheid worden behaald.

Stopmachine Minima 2s

De rechtspoorstopmachines van het type Minima 2s zijn kleine stopmachines die geschikt zijn voor zowel trein-, tram- als metrosporen. De machine wordt met een vrachtwagen vervoerd. Een minima kan zowel gewone- als dubbelliggers onderstoppen.

Wisselstopmachine Unima GWS 75

De Unima GWS 75 wisselstopmachine is een kleine universele stopmachine. De machine heeft één stopkast die voor de machine naar links en rechts kan worden bewogen en zo dus op ieder punt het spoor kan onderstoppen. De machine kan zelf niet lichten of schiften. Voor het lichten van het spoor heeft de machine een aantal spoorkrikken bij zich, dit moet dus handmating gebeuren.

De machine wordt met een vrachtauto vervoerd en wordt met de kraan van de vrachtauto in het spoor geplaatst. De machine is geschikt voor zowel trein-, tram- als metrosporen.

Wisselstopmachine Unimat 08-275-4ZW

Deze wisselstopmachine is bedoeld voor het lichten, schiften en onderstoppen van wissels en sporen. Deze compacte stopmachine kan zowel over het spoor als over de weg (met een vrachtwagen) vervoerd worden. De machine is geschikt voor de meeste metrosporen (voldoet wel GVB en niet RET metroprofiel).

De machine is bij Strukton Rail AS in gebruik en heeft Stockholm als thuisbasis, maar kan in overleg ook elders in Europa worden ingezet.

Wisselstopmachine Unimat 08-475/4s

De wisselstopmachine Unimat 08-475/4s is bedoeld voor het lichten, schiften en onderstoppen van wissels en sporen. De wisselstopmachine is uitgerust met een ALC voor de spoorgeometrie. Hiermee kan een opname van het spoor worden gemaakt. Voor de registratie hiervan is de machine uitgerust met een DAR-recorder. Tevens is de wisselstopmachine voorzien van een bogenlaser en een borstel. Door de derde hijsarm is de machine uitermate geschikt voor betonnen wissels.

Ruim baan voor de stopmachines

stopmachine4_iw

Koplampen in een grijze lucht, geluid dat aanzwelt. Het gevaarte komt dichterbij. Het is dertig meter lang, vier meter hoog en heeft het gewicht van twintig olifanten. Onverstoorbaar ploegt het door het ballastbed. Vlak voor ons komt het tot stilstand en opent zijn flanken. Welkom aan boord van de CSM 09-3X.

Lees meer

Stopmachine 09-3X

U7AhyMzWnOs